Kvalifikační standard
| Autorizující orgán: | Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy |
|---|---|
| Skupina oborů: | Pedagogika, učitelství a sociální péče |
| Povolání: | Kouč |
| Platnost standardu: | Od 23.12.2025 do neomezeně |
| Kvalifikační úroveň: | 6 |
Kvalifikační standard
| Název odborné způsobilosti | Úroveň | |||||||||||||||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Dodržování etického kodexu a jeho aplikace do praxe kouče
|
6 | |||||||||||||||||||||||||||
Nastavování spolupráce kouče s klientem a dalšími účastníky koučovacího procesu
|
6 | |||||||||||||||||||||||||||
Navazování a budování vztahu partnerství, důvěry a spolupráce mezi koučem a klientem
|
6 | |||||||||||||||||||||||||||
Podpora klientova poznání sebe sama, vlastní situace a možností vlastního rozvoje v procesu koučování
|
6 | |||||||||||||||||||||||||||
Řízení koučovacího procesu
|
6 | |||||||||||||||||||||||||||
Používání efektivní koučovací komunikace k podpoře klienta v koučovacím procesu
|
6 | |||||||||||||||||||||||||||
Vyhodnocování výsledků koučování
|
6 | |||||||||||||||||||||||||||
Pokyny k realizaci zkoušky
1. Vstupní předpoklady pro účast na zkoušce
Uchazečem o zkoušku může být každá fyzická osoba starší 18 let, která získala alespoň základy vzdělání, nebo účastník rekvalifikace podle zákona č. 435/2004 Sb., zákon o zaměstnanosti.
Zdravotní způsobilost pro vykonání zkoušky je vyžadována a prokazuje se lékařským potvrzením (odkaz na povolání v NSP – (https://www.nsp.cz/jednotka-prace/kouc)
Autorizovaná osoba zároveň s odesláním pozvánky ke zkoušce písemnou formou sdělí, kde a jakým způsobem se uchazeč může informovat o svých povinnostech a průběhu zkoušky a které doklady/dokumenty musí uchazeč předložit bezprostředně před započetím zkoušky.
Uchazeč autorizované osobě společně s přihláškou zašle informaci o etickém kodexu kouče, kterým se řídí, a případně jej autorizované osobě poskytne k seznámení, pokud si jej autorizovaná osoba vyžádá, a to ve lhůtě nejméně 7 pracovních dní před konáním zkoušky.
Uchazečovi se doporučuje vycházet z etických kodexů kouče mezinárodních organizací EMCC a ICF.
2. Průběh zkoušky
Před zahájením zkoušky uchazeč předloží zkoušejícímu průkaz totožnosti a případně další dokumenty opravňující k připuštění ke zkoušce uvedené v části 1. Vstupní předpoklady pro účast na zkoušce.
Bezprostředně před zahájením zkoušky autorizovaná osoba seznámí uchazeče s pracovištěm, s organizací zkoušky, s jeho právy a povinnostmi v rámci zkoušky podle zákona č. 179/2006 Sb., a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO), o čemž autorizované osoba vyhotoví a uchazeč podepíše písemný záznam.
Zkoušející uzná, a tedy nemusí ověřovat, ty odborné způsobilosti, které byly již dříve u uchazeče ověřeny v rámci zkoušky z jiné profesní kvalifikace (nutno doložit osvědčením o získání profesní kvalifikace), a které jsou shodné svým rozsahem i obsahem. Rozsah a obsah odborné způsobilosti určují její jednotlivá kritéria a pokyny k provedení zkoušky popsané v hodnoticím standardu. Zkoušející tyto odborné způsobilosti neuzná jako již ověřené, pokud by tím nebylo zajištěno řádné ověření ostatních požadavků stanovených tímto hodnoticím standardem (například při nutnosti dodržení technologických postupů a časové souslednosti různých činností).
Zkouška se koná v českém jazyce.
Zkouška je veřejná. Praktická část zkoušky a praktická zkouška není veřejná v případech, kdy to je nutné z hygienických důvodů nebo z důvodu ochrany zdraví a bezpečnosti práce.
Části zkoušky (mohou být zařazeny v libovolném pořadí):
Ústní část zkoušky, v rámci které se ověřují kritéria, u kterých je jako způsob ověření uvedeno „ústní ověření".
Praktická část zkoušky - koučovací rozhovor a následný reflektivní rozhovor, v rámci které jsou ověřována kritéria, u kterých je jako způsob ověření uvedeno „praktické předvedení a ústní ověření". Nejprve je uchazečem předveden koučovací rozhovor, poté bezprostředně následuje reflektivní rozhovor uchazeče se členy zkušební komise.
Praktická část zkoušky - řešení případové studie, v rámci které jsou ověřována kritéria, u kterých je jako způsob ověření uvedeno „praktické předvedení".
Zkouška probíhá vždy právě pro jednoho uchazeče.
Pokyny pro ověřování skupin kritérií:
Kritéria, u kterých je uveden způsob ověřování „praktické předvedení a ústní ověření", s výjimkou kritéria c) u odborné způsobilosti Vyhodnocování výsledku koučování, jsou ověřována formou koučovacího rozhovoru uchazeče a figuranta v délce 30 - 45 minut. Figurant představuje běžného klienta bez specifických potřeb či poruch chování, který přichází na koučování bez znalosti, co je koučink a jak probíhá. Koučovací rozhovor probíhá bez přerušení ze strany zkušební komise. Ústně ověřovaná část těchto kritérií probíhá formou otevřených otázek, které kladou členové zkušební komise v rámci reflektivního rozhovoru.
Ověřování kritérií, u kterých je uveden způsob „praktické předvedení", je provedeno formou řešení případové studie, kterou si uchazeč vylosuje ze souboru 5 různých případových studií zpracovaných v písemné podobě autorizovanou osobou v rozsahu jedné normostrany. Případové studie v dostatečné míře konkrétnosti popisují případy koučování, během nichž došlo k těmto jevům:
klient vědomě či nevědomě navádí kouče k porušení etického kodexu;
klient si implicitně či explicitně žádá od kouče jiné formy podpory, než je koučování.
Uchazeč je v rámci případové studie vyzván k formulaci správného postupu kouče v navozené situaci a k argumentaci vzhledem k etickému kodexu, kterým se řídí. Členové zkušební komise mohou uchazečovi pokládat doplňující dotazy.
Pokyny k vybraným odborným způsobilostem a kritériím:
Odborná způsobilost Dodržování etického kodexu a jeho aplikace do praxe kouče:
kritérium d): Uchazeč uvede alespoň 4 etické principy koučování a jeden z nich podle zadání zkušební komise vysvětlí.
kritérium e): Uchazeč podá vysvětlení prostřednictvím alespoň dvou příkladů z oblasti koučování; zkoušející hodnotí dovednost uvažovat a argumentovat v kontextu profese kouče.
Odborná způsobilost Nastavování spolupráce kouče s klientem a dalšími účastníky koučovacího procesu:
kritérium e): Ucelený systém stanovování cílů volí uchazeč; jednu oblast klientova života ke splnění kritéria si uchazeč losuje z následující možností: sebepoznání, sebevědomí, emoční inteligence, komunikace, time management, stres management, kreativita/inovace, rozhodování, péče o vztahy.
Odborná způsobilost Řízení koučovacího procesu:
kritérium f): Uchazeč vyjmenuje alespoň čtyři předpoklady podle svého uvážení.
Odborná způsobilost Používání efektivní koučovací komunikace k podpoře klienta v koučovacím procesu:
kritérium e): Uchazeč uvede alespoň čtyři metody a jednu z nich podle zadání zkušební komise vysvětlí a zasadí do kontextu koučování; uchazeč uvede alespoň čtyři techniky a jednu z nich podle zadání zkušební komise vysvětlí a zasadí do kontextu koučování.
kritérium f): Uchazeč vylosuje dva odborné termíny z následujícího výčtu a vysvětlí je v kontextu koučování: GROW model; transakční koučink; transformační koučink; systemický koučink; life koučování; business koučování; neuro-lingvistické programování: transakční analýza; systemické konstelace; mindfulness; kreativní metody koučování; kotvení; vizualizace; práce s metaforou; práce s příběhy; empatie; aktivní naslouchání; parafrázování; shrnování; zrcadlení; reflexe; reframing; kladení otázek; typy otázek; otevřené otázky; silné otázky; magické otázky; individuální koučování; skupinové koučování; online koučování; kontrakt.
Odborná způsobilost Vyhodnocování výsledků koučování:
kritérium f) Zkušební komise vede s uchazečem reflektivní rozhovor zaměřený na průběh a výstupy koučinku, který proběhl s figurantem. Cílem je ověřit schopnost uchazeče reflektovat jak průběh aktuálního koučovacího sezení, tak své koučovací kompetence a celkově své profesní silné/slabé stránky a příležitosti pro profesní růst. Zkušební komise pokládá otevřené otázky vyplývají ze všech kritérií, u kterých je jako způsob ověření uvedeno „praktické předvedení a ústní ověření".
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby je oprávněný předčasně ukončit zkoušku, pokud vyhodnotí, že v důsledku činnosti uchazeče bezprostředně došlo k ohrožení nebo bezprostředně hrozí nebezpečí ohrožení zdraví, života a majetku či životního prostředí. Zdůvodnění předčasného ukončení zkoušky uvede autorizovaná osoba do záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Uchazeč může ukončit zkoušku kdykoliv v jejím průběhu, a to na vlastní žádost.
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravil Národní pedagogický institut ČR ve spolupráci s Národní radou pro kvalifikace, Ministerstvem práce a sociálních věcí, Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy a odborníky z praxe z těchto subjektů:
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
International Coaching Federation Czech Republic, z. s.
EMCC Czech & Slovakia, z. s.
Asociace integrativních koučů, z. s.
Koučink akademie, z. s.
Kvalifikační standard profesní kvalifikace schválilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR.