Kvalifikační standard

Autorizující orgán: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Skupina oborů: Pedagogika, učitelství a sociální péče
Povolání: Kouč
Platnost standardu: Od 23.12.2025 do neomezeně
Kvalifikační úroveň: 6

Kvalifikační standard

Název odborné způsobilosti Úroveň

Dodržování etického kodexu a jeho aplikace do praxe kouče

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Aplikovat etický kodex kouče Praktické předvedení a ústní ověření
b Adekvátně reagovat na podněty ze strany klienta nebo zadavatele koučování k porušení etického kodexu koučem Praktické předvedení
c Vysvětlit klientovi roli kouče v procesu koučování a zodpovědnost kouče vůči klientovi Praktické předvedení a ústní ověření
d Uvést a popsat etické principy koučování; popsat konkrétní situaci, při které kouč uplatňuje etické principy koučování při řešení etického dilematu Ústní ověření
e Vysvětlit, jak ovlivňují hodnoty, přesvědčení a postoje kouče koučovací proces Ústní ověření
f Vysvětlit rozdíly a podobnosti mezi koučováním a dalšími metodami profesního a osobního rozvoje a podpory lidí: konzultace, mentoring, poradenství, supervize Ústní ověření
g Vysvětlit rozdíl mezi koučinkem a psychoterapií Ústní ověření
Je třeba splnit všechna kritéria.
6

Nastavování spolupráce kouče s klientem a dalšími účastníky koučovacího procesu

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Efektivně s klientem projednat pravidla a specifické podmínky spolupráce, tj. její formu, čas, místo, cenu a zapojení dalších osob Praktické předvedení a ústní ověření
b Nastavit konkrétní rámec spolupráce a flexibilně reagovat na změny Praktické předvedení a ústní ověření
c Formulovat konkrétní kontrakt tak, aby zachycoval potřeby klienta, kouče a případně zadavatele koučování Praktické předvedení a ústní ověření
d Vyjmenovat, za kterých podmínek není kouč vázán dohodou o důvěrnosti informací Ústní ověření
e Uvést, popsat a vysvětlit ucelený systém stanovování cílů v koučování; uvést, jak lze oblasti klientova života rozvíjet koučováním Ústní ověření
Je třeba splnit všechna kritéria.
6

Navazování a budování vztahu partnerství, důvěry a spolupráce mezi koučem a klientem

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Vysvětlit, kterými způsoby může kouč budovat a udržet vztah partnerství, důvěry a spolupráce mezi koučem a klientem při koučovacím procesu Ústní ověření
b Navodit bezpečné a podporující prostředí, které rozvíjí trvalý vzájemný respekt a důvěru Praktické předvedení a ústní ověření
c Udržet koučovací pozici i v případě, kdy klient vyžaduje jiný způsob intervence (podpory) Praktické předvedení
Je třeba splnit všechna kritéria.
6

Podpora klientova poznání sebe sama, vlastní situace a možností vlastního rozvoje v procesu koučování

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Uvést způsoby podpory učení a rozvoje klienta ze strany kouče a vysvětlit je Ústní ověření
b Umožnit klientovi uvědomit si svou situaci Praktické předvedení a ústní ověření
c Podporovat klienta k uvědomění si svých hodnot, přesvědčení, znalostí sebe sama jako celistvé osobnosti Praktické předvedení a ústní ověření
d Vést klienta k uvědomění si možných nových úhlů pohledu a k nalezení nových možností jednání či řešení Praktické předvedení a ústní ověření
e Umožnit klientovi, aby si porovnal cíle a dosažený výsledek koučování Praktické předvedení a ústní ověření
f Umožnit klientovi, aby si ujasnil vlastní proces učení a získávání nových poznatků, zkušeností a prožitků Praktické předvedení a ústní ověření
g Umožnit klientovi, aby si uvědomil hodnoty získané v procesu koučování Praktické předvedení a ústní ověření
Je třeba splnit všechna kritéria.
6

Řízení koučovacího procesu

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Vyjasnit a odsouhlasit si s klientem žádoucí výstupy koučinku a nastavit s klientem cíle aktuálního koučovacího setkání Praktické předvedení a ústní ověření
b Rozvíjet a dodržet účinný plán koučování s cíli, které jsou splnitelné, měřitelné, konkrétní a mají stanovené datum plnění Praktické předvedení a ústní ověření
c Podporovat klienta v definování konkrétních kroků, které mu umožní dosahovat naplánovaného cíle Praktické předvedení a ústní ověření
d Podporovat klienta ke zvyšování sebedůvěry a k odpovědnosti k uskutečnění plánovaných kroků Praktické předvedení a ústní ověření
e Podporovat klienta, aby věnoval pozornost prioritám dohodnutého kontraktu a ponechat na něm odpovědnost za provedení dohodnutých kroků Praktické předvedení a ústní ověření
Je třeba splnit všechna kritéria.
6

Používání efektivní koučovací komunikace k podpoře klienta v koučovacím procesu

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Aktivně naslouchat a podporovat sebevyjádření klienta Praktické předvedení a ústní ověření
b Shrnovat, parafrázovat, opakovat a zrcadlit zpět sdělení klienta Praktické předvedení a ústní ověření
c Klást různé typy otázek a vysvětlit důvody jejich použití Praktické předvedení a ústní ověření
d Vysvětlit, jak vytváří kouč sílu koučovací otázky Ústní ověření
e Uvést a popsat metody a techniky používané v koučování, zasadit je do kontextu koučování, vysvětlit rozdíl mezi metodou a technikou koučování Ústní ověření
f Prokázat znalosti odborné terminologie v kontextu koučování Ústní ověření
Je třeba splnit všechna kritéria.
6

Vyhodnocování výsledků koučování

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Vysvětlit, kterými způsoby lze se všemi zúčastněnými stranami vyhodnocovat koučovací proces a jeho výsledky Ústní ověření
b Vysvětlit, jakým účelům může vyhodnocování výsledků koučování sloužit Ústní ověření
c Vyhodnotit výsledky své práce s klientem a reflektovat průběh koučovacího rozhovoru s ohledem na koučovací kompetence (kompetence kouče) Praktické předvedení a ústní ověření
d Vysvětlit význam profesní reflexe a popsat, jakými způsoby lze reflektovat koučovací praxi Ústní ověření
Je třeba splnit všechna kritéria.
6

Pokyny k realizaci zkoušky

1. Vstupní předpoklady pro účast na zkoušce

Uchazečem o zkoušku může být každá fyzická osoba starší 18 let, která získala alespoň základy vzdělání, nebo účastník rekvalifikace podle zákona č. 435/2004 Sb., zákon o zaměstnanosti.

Zdravotní způsobilost pro vykonání zkoušky je vyžadována a prokazuje se lékařským potvrzením (odkaz na povolání v NSP – (https://www.nsp.cz/jednotka-prace/kouc)

Autorizovaná osoba zároveň s odesláním pozvánky ke zkoušce písemnou formou sdělí, kde a jakým způsobem se uchazeč může informovat o svých povinnostech a průběhu zkoušky a které doklady/dokumenty musí uchazeč předložit bezprostředně před započetím zkoušky.

Uchazeč autorizované osobě společně s přihláškou zašle informaci o etickém kodexu kouče, kterým se řídí, a případně jej autorizované osobě poskytne k seznámení, pokud si jej autorizovaná osoba vyžádá, a to ve lhůtě nejméně 7 pracovních dní před konáním zkoušky.

Uchazečovi se doporučuje vycházet z etických kodexů kouče mezinárodních organizací EMCC a ICF.

2. Průběh zkoušky

Před zahájením zkoušky uchazeč předloží zkoušejícímu průkaz totožnosti a případně další dokumenty opravňující k připuštění ke zkoušce uvedené v části 1. Vstupní předpoklady pro účast na zkoušce.

Bezprostředně před zahájením zkoušky autorizovaná osoba seznámí uchazeče s pracovištěm, s organizací zkoušky, s jeho právy a povinnostmi v rámci zkoušky podle zákona č. 179/2006 Sb., a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO), o čemž autorizované osoba vyhotoví a uchazeč podepíše písemný záznam.

Zkoušející uzná, a tedy nemusí ověřovat, ty odborné způsobilosti, které byly již dříve u uchazeče ověřeny v rámci zkoušky z jiné profesní kvalifikace (nutno doložit osvědčením o získání profesní kvalifikace), a které jsou shodné svým rozsahem i obsahem. Rozsah a obsah odborné způsobilosti určují její jednotlivá kritéria a pokyny k provedení zkoušky popsané v hodnoticím standardu. Zkoušející tyto odborné způsobilosti neuzná jako již ověřené, pokud by tím nebylo zajištěno řádné ověření ostatních požadavků stanovených tímto hodnoticím standardem (například při nutnosti dodržení technologických postupů a časové souslednosti různých činností).

Zkouška se koná v českém jazyce.

Zkouška je veřejná. Praktická část zkoušky a praktická zkouška není veřejná v případech, kdy to je nutné z hygienických důvodů nebo z důvodu ochrany zdraví a bezpečnosti práce.

Části zkoušky (mohou být zařazeny v libovolném pořadí):

  • Ústní část zkoušky, v rámci které se ověřují kritéria, u kterých je jako způsob ověření uvedeno „ústní ověření".

  • Praktická část zkoušky - koučovací rozhovor a následný reflektivní rozhovor, v rámci které jsou ověřována kritéria, u kterých je jako způsob ověření uvedeno „praktické předvedení a ústní ověření". Nejprve je uchazečem předveden koučovací rozhovor, poté bezprostředně následuje reflektivní rozhovor uchazeče se členy zkušební komise.

  • Praktická část zkoušky - řešení případové studie, v rámci které jsou ověřována kritéria, u kterých je jako způsob ověření uvedeno „praktické předvedení".

Zkouška probíhá vždy právě pro jednoho uchazeče.

Pokyny pro ověřování skupin kritérií:

Kritéria, u kterých je uveden způsob ověřování „praktické předvedení a ústní ověření", s výjimkou kritéria c) u odborné způsobilosti Vyhodnocování výsledku koučování, jsou ověřována formou koučovacího rozhovoru uchazeče a figuranta v délce 30 - 45 minut. Figurant představuje běžného klienta bez specifických potřeb či poruch chování, který přichází na koučování bez znalosti, co je koučink a jak probíhá. Koučovací rozhovor probíhá bez přerušení ze strany zkušební komise. Ústně ověřovaná část těchto kritérií probíhá formou otevřených otázek, které kladou členové zkušební komise v rámci reflektivního rozhovoru.

Ověřování kritérií, u kterých je uveden způsob „praktické předvedení", je provedeno formou řešení případové studie, kterou si uchazeč vylosuje ze souboru 5 různých případových studií zpracovaných v písemné podobě autorizovanou osobou v rozsahu jedné normostrany. Případové studie v dostatečné míře konkrétnosti popisují případy koučování, během nichž došlo k těmto jevům:

  • klient vědomě či nevědomě navádí kouče k porušení etického kodexu;

  • klient si implicitně či explicitně žádá od kouče jiné formy podpory, než je koučování.

Uchazeč je v rámci případové studie vyzván k formulaci správného postupu kouče v navozené situaci a k argumentaci vzhledem k etickému kodexu, kterým se řídí. Členové zkušební komise mohou uchazečovi pokládat doplňující dotazy.

Pokyny k vybraným odborným způsobilostem a kritériím:

Odborná způsobilost Dodržování etického kodexu a jeho aplikace do praxe kouče:

  • kritérium d): Uchazeč uvede alespoň 4 etické principy koučování a jeden z nich podle zadání zkušební komise vysvětlí.

  • kritérium e): Uchazeč podá vysvětlení prostřednictvím alespoň dvou příkladů z oblasti koučování; zkoušející hodnotí dovednost uvažovat a argumentovat v kontextu profese kouče.

Odborná způsobilost Nastavování spolupráce kouče s klientem a dalšími účastníky koučovacího procesu:

  • kritérium e): Ucelený systém stanovování cílů volí uchazeč; jednu oblast klientova života ke splnění kritéria si uchazeč losuje z následující možností: sebepoznání, sebevědomí, emoční inteligence, komunikace, time management, stres management, kreativita/inovace, rozhodování, péče o vztahy.

Odborná způsobilost Řízení koučovacího procesu:

  • kritérium f): Uchazeč vyjmenuje alespoň čtyři předpoklady podle svého uvážení.

Odborná způsobilost Používání efektivní koučovací komunikace k podpoře klienta v koučovacím procesu:

  • kritérium e): Uchazeč uvede alespoň čtyři metody a jednu z nich podle zadání zkušební komise vysvětlí a zasadí do kontextu koučování; uchazeč uvede alespoň čtyři techniky a jednu z nich podle zadání zkušební komise vysvětlí a zasadí do kontextu koučování.

  • kritérium f): Uchazeč vylosuje dva odborné termíny z následujícího výčtu a vysvětlí je v kontextu koučování: GROW model; transakční koučink; transformační koučink; systemický koučink; life koučování; business koučování; neuro-lingvistické programování: transakční analýza; systemické konstelace; mindfulness; kreativní metody koučování; kotvení; vizualizace; práce s metaforou; práce s příběhy; empatie; aktivní naslouchání; parafrázování; shrnování; zrcadlení; reflexe; reframing; kladení otázek; typy otázek; otevřené otázky; silné otázky; magické otázky; individuální koučování; skupinové koučování; online koučování; kontrakt.

Odborná způsobilost Vyhodnocování výsledků koučování:

  • kritérium f) Zkušební komise vede s uchazečem reflektivní rozhovor zaměřený na průběh a výstupy koučinku, který proběhl s figurantem. Cílem je ověřit schopnost uchazeče reflektovat jak průběh aktuálního koučovacího sezení, tak své koučovací kompetence a celkově své profesní silné/slabé stránky a příležitosti pro profesní růst. Zkušební komise pokládá otevřené otázky vyplývají ze všech kritérií, u kterých je jako způsob ověření uvedeno „praktické předvedení a ústní ověření".

Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby je oprávněný předčasně ukončit zkoušku, pokud vyhodnotí, že v důsledku činnosti uchazeče bezprostředně došlo k ohrožení nebo bezprostředně hrozí nebezpečí ohrožení zdraví, života a majetku či životního prostředí. Zdůvodnění předčasného ukončení zkoušky uvede autorizovaná osoba do záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Uchazeč může ukončit zkoušku kdykoliv v jejím průběhu, a to na vlastní žádost.

Na tvorbě standardu se podíleli

Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravil Národní pedagogický institut ČR ve spolupráci s Národní radou pro kvalifikace, Ministerstvem práce a sociálních věcí, Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy a odborníky z praxe z těchto subjektů:

  • Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

  • International Coaching Federation Czech Republic, z. s.

  • EMCC Czech & Slovakia, z. s.

  • Asociace integrativních koučů, z. s.

  • Koučink akademie, z. s.

Kvalifikační standard profesní kvalifikace schválilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR.