Hodnotící standard

Autorizující orgán: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Skupina oborů: Pedagogika, učitelství a sociální péče
Povolání: Kouč
Platnost standardu: Od 23.12.2025 do neomezeně
Kvalifikační úroveň: 6

Hodnoticí standard


Kritéria a způsoby hodnoceni

Název odborné způsobilosti Úroveň

Dodržování etického kodexu a jeho aplikace do praxe kouče

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Aplikovat etický kodex kouče Praktické předvedení a ústní ověření
b Adekvátně reagovat na podněty ze strany klienta nebo zadavatele koučování k porušení etického kodexu koučem Praktické předvedení
c Vysvětlit klientovi roli kouče v procesu koučování a zodpovědnost kouče vůči klientovi Praktické předvedení a ústní ověření
d Uvést a popsat etické principy koučování; popsat konkrétní situaci, při které kouč uplatňuje etické principy koučování při řešení etického dilematu Ústní ověření
e Vysvětlit, jak ovlivňují hodnoty, přesvědčení a postoje kouče koučovací proces Ústní ověření
f Vysvětlit rozdíly a podobnosti mezi koučováním a dalšími metodami profesního a osobního rozvoje a podpory lidí: konzultace, mentoring, poradenství, supervize Ústní ověření
g Vysvětlit rozdíl mezi koučinkem a psychoterapií Ústní ověření
Je třeba splnit všechna kritéria.
6

Nastavování spolupráce kouče s klientem a dalšími účastníky koučovacího procesu

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Efektivně s klientem projednat pravidla a specifické podmínky spolupráce, tj. její formu, čas, místo, cenu a zapojení dalších osob Praktické předvedení a ústní ověření
b Nastavit konkrétní rámec spolupráce a flexibilně reagovat na změny Praktické předvedení a ústní ověření
c Formulovat konkrétní kontrakt tak, aby zachycoval potřeby klienta, kouče a případně zadavatele koučování Praktické předvedení a ústní ověření
d Vyjmenovat, za kterých podmínek není kouč vázán dohodou o důvěrnosti informací Ústní ověření
e Uvést, popsat a vysvětlit ucelený systém stanovování cílů v koučování; uvést, jak lze oblasti klientova života rozvíjet koučováním Ústní ověření
Je třeba splnit všechna kritéria.
6

Navazování a budování vztahu partnerství, důvěry a spolupráce mezi koučem a klientem

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Vysvětlit, kterými způsoby může kouč budovat a udržet vztah partnerství, důvěry a spolupráce mezi koučem a klientem při koučovacím procesu Ústní ověření
b Navodit bezpečné a podporující prostředí, které rozvíjí trvalý vzájemný respekt a důvěru Praktické předvedení a ústní ověření
c Udržet koučovací pozici i v případě, kdy klient vyžaduje jiný způsob intervence (podpory) Praktické předvedení
Je třeba splnit všechna kritéria.
6

Podpora klientova poznání sebe sama, vlastní situace a možností vlastního rozvoje v procesu koučování

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Uvést způsoby podpory učení a rozvoje klienta ze strany kouče a vysvětlit je Ústní ověření
b Umožnit klientovi uvědomit si svou situaci Praktické předvedení a ústní ověření
c Podporovat klienta k uvědomění si svých hodnot, přesvědčení, znalostí sebe sama jako celistvé osobnosti Praktické předvedení a ústní ověření
d Vést klienta k uvědomění si možných nových úhlů pohledu a k nalezení nových možností jednání či řešení Praktické předvedení a ústní ověření
e Umožnit klientovi, aby si porovnal cíle a dosažený výsledek koučování Praktické předvedení a ústní ověření
f Umožnit klientovi, aby si ujasnil vlastní proces učení a získávání nových poznatků, zkušeností a prožitků Praktické předvedení a ústní ověření
g Umožnit klientovi, aby si uvědomil hodnoty získané v procesu koučování Praktické předvedení a ústní ověření
Je třeba splnit všechna kritéria.
6

Řízení koučovacího procesu

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Vyjasnit a odsouhlasit si s klientem žádoucí výstupy koučinku a nastavit s klientem cíle aktuálního koučovacího setkání Praktické předvedení a ústní ověření
b Rozvíjet a dodržet účinný plán koučování s cíli, které jsou splnitelné, měřitelné, konkrétní a mají stanovené datum plnění Praktické předvedení a ústní ověření
c Podporovat klienta v definování konkrétních kroků, které mu umožní dosahovat naplánovaného cíle Praktické předvedení a ústní ověření
d Podporovat klienta ke zvyšování sebedůvěry a k odpovědnosti k uskutečnění plánovaných kroků Praktické předvedení a ústní ověření
e Podporovat klienta, aby věnoval pozornost prioritám dohodnutého kontraktu a ponechat na něm odpovědnost za provedení dohodnutých kroků Praktické předvedení a ústní ověření
Je třeba splnit všechna kritéria.
6

Používání efektivní koučovací komunikace k podpoře klienta v koučovacím procesu

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Aktivně naslouchat a podporovat sebevyjádření klienta Praktické předvedení a ústní ověření
b Shrnovat, parafrázovat, opakovat a zrcadlit zpět sdělení klienta Praktické předvedení a ústní ověření
c Klást různé typy otázek a vysvětlit důvody jejich použití Praktické předvedení a ústní ověření
d Vysvětlit, jak vytváří kouč sílu koučovací otázky Ústní ověření
e Uvést a popsat metody a techniky používané v koučování, zasadit je do kontextu koučování, vysvětlit rozdíl mezi metodou a technikou koučování Ústní ověření
f Prokázat znalosti odborné terminologie v kontextu koučování Ústní ověření
Je třeba splnit všechna kritéria.
6

Vyhodnocování výsledků koučování

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Vysvětlit, kterými způsoby lze se všemi zúčastněnými stranami vyhodnocovat koučovací proces a jeho výsledky Ústní ověření
b Vysvětlit, jakým účelům může vyhodnocování výsledků koučování sloužit Ústní ověření
c Vyhodnotit výsledky své práce s klientem a reflektovat průběh koučovacího rozhovoru s ohledem na koučovací kompetence (kompetence kouče) Praktické předvedení a ústní ověření
d Vysvětlit význam profesní reflexe a popsat, jakými způsoby lze reflektovat koučovací praxi Ústní ověření
Je třeba splnit všechna kritéria.
6

Pokyny k realizaci zkoušky

1. Vstupní předpoklady pro účast na zkoušce

Uchazečem o zkoušku může být každá fyzická osoba starší 18 let, která získala alespoň základy vzdělání, nebo účastník rekvalifikace podle zákona č. 435/2004 Sb., zákon o zaměstnanosti.

Zdravotní způsobilost pro vykonání zkoušky je vyžadována a prokazuje se lékařským potvrzením (odkaz na povolání v NSP – (https://www.nsp.cz/jednotka-prace/kouc)

Autorizovaná osoba zároveň s odesláním pozvánky ke zkoušce písemnou formou sdělí, kde a jakým způsobem se uchazeč může informovat o svých povinnostech a průběhu zkoušky a které doklady/dokumenty musí uchazeč předložit bezprostředně před započetím zkoušky.

Uchazeč autorizované osobě společně s přihláškou zašle informaci o etickém kodexu kouče, kterým se řídí, a případně jej autorizované osobě poskytne k seznámení, pokud si jej autorizovaná osoba vyžádá, a to ve lhůtě nejméně 7 pracovních dní před konáním zkoušky.

Uchazečovi se doporučuje vycházet z etických kodexů kouče mezinárodních organizací EMCC a ICF.

2. Průběh zkoušky

Před zahájením zkoušky uchazeč předloží zkoušejícímu průkaz totožnosti a případně další dokumenty opravňující k připuštění ke zkoušce uvedené v části 1. Vstupní předpoklady pro účast na zkoušce.

Bezprostředně před zahájením zkoušky autorizovaná osoba seznámí uchazeče s pracovištěm, s organizací zkoušky, s jeho právy a povinnostmi v rámci zkoušky podle zákona č. 179/2006 Sb., a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO), o čemž autorizované osoba vyhotoví a uchazeč podepíše písemný záznam.

Zkoušející uzná, a tedy nemusí ověřovat, ty odborné způsobilosti, které byly již dříve u uchazeče ověřeny v rámci zkoušky z jiné profesní kvalifikace (nutno doložit osvědčením o získání profesní kvalifikace), a které jsou shodné svým rozsahem i obsahem. Rozsah a obsah odborné způsobilosti určují její jednotlivá kritéria a pokyny k provedení zkoušky popsané v hodnoticím standardu. Zkoušející tyto odborné způsobilosti neuzná jako již ověřené, pokud by tím nebylo zajištěno řádné ověření ostatních požadavků stanovených tímto hodnoticím standardem (například při nutnosti dodržení technologických postupů a časové souslednosti různých činností).

Zkouška se koná v českém jazyce.

Zkouška je veřejná. Praktická část zkoušky a praktická zkouška není veřejná v případech, kdy to je nutné z hygienických důvodů nebo z důvodu ochrany zdraví a bezpečnosti práce.

Části zkoušky (mohou být zařazeny v libovolném pořadí):

  • Ústní část zkoušky, v rámci které se ověřují kritéria, u kterých je jako způsob ověření uvedeno „ústní ověření".

  • Praktická část zkoušky - koučovací rozhovor a následný reflektivní rozhovor, v rámci které jsou ověřována kritéria, u kterých je jako způsob ověření uvedeno „praktické předvedení a ústní ověření". Nejprve je uchazečem předveden koučovací rozhovor, poté bezprostředně následuje reflektivní rozhovor uchazeče se členy zkušební komise.

  • Praktická část zkoušky - řešení případové studie, v rámci které jsou ověřována kritéria, u kterých je jako způsob ověření uvedeno „praktické předvedení".

Zkouška probíhá vždy právě pro jednoho uchazeče.

Pokyny pro ověřování skupin kritérií:

Kritéria, u kterých je uveden způsob ověřování „praktické předvedení a ústní ověření", s výjimkou kritéria c) u odborné způsobilosti Vyhodnocování výsledku koučování, jsou ověřována formou koučovacího rozhovoru uchazeče a figuranta v délce 30 - 45 minut. Figurant představuje běžného klienta bez specifických potřeb či poruch chování, který přichází na koučování bez znalosti, co je koučink a jak probíhá. Koučovací rozhovor probíhá bez přerušení ze strany zkušební komise. Ústně ověřovaná část těchto kritérií probíhá formou otevřených otázek, které kladou členové zkušební komise v rámci reflektivního rozhovoru.

Ověřování kritérií, u kterých je uveden způsob „praktické předvedení", je provedeno formou řešení případové studie, kterou si uchazeč vylosuje ze souboru 5 různých případových studií zpracovaných v písemné podobě autorizovanou osobou v rozsahu jedné normostrany. Případové studie v dostatečné míře konkrétnosti popisují případy koučování, během nichž došlo k těmto jevům:

  • klient vědomě či nevědomě navádí kouče k porušení etického kodexu;

  • klient si implicitně či explicitně žádá od kouče jiné formy podpory, než je koučování.

Uchazeč je v rámci případové studie vyzván k formulaci správného postupu kouče v navozené situaci a k argumentaci vzhledem k etickému kodexu, kterým se řídí. Členové zkušební komise mohou uchazečovi pokládat doplňující dotazy.

Pokyny k vybraným odborným způsobilostem a kritériím:

Odborná způsobilost Dodržování etického kodexu a jeho aplikace do praxe kouče:

  • kritérium d): Uchazeč uvede alespoň 4 etické principy koučování a jeden z nich podle zadání zkušební komise vysvětlí.

  • kritérium e): Uchazeč podá vysvětlení prostřednictvím alespoň dvou příkladů z oblasti koučování; zkoušející hodnotí dovednost uvažovat a argumentovat v kontextu profese kouče.

Odborná způsobilost Nastavování spolupráce kouče s klientem a dalšími účastníky koučovacího procesu:

  • kritérium e): Ucelený systém stanovování cílů volí uchazeč; jednu oblast klientova života ke splnění kritéria si uchazeč losuje z následující možností: sebepoznání, sebevědomí, emoční inteligence, komunikace, time management, stres management, kreativita/inovace, rozhodování, péče o vztahy.

Odborná způsobilost Řízení koučovacího procesu:

  • kritérium f): Uchazeč vyjmenuje alespoň čtyři předpoklady podle svého uvážení.

Odborná způsobilost Používání efektivní koučovací komunikace k podpoře klienta v koučovacím procesu:

  • kritérium e): Uchazeč uvede alespoň čtyři metody a jednu z nich podle zadání zkušební komise vysvětlí a zasadí do kontextu koučování; uchazeč uvede alespoň čtyři techniky a jednu z nich podle zadání zkušební komise vysvětlí a zasadí do kontextu koučování.

  • kritérium f): Uchazeč vylosuje dva odborné termíny z následujícího výčtu a vysvětlí je v kontextu koučování: GROW model; transakční koučink; transformační koučink; systemický koučink; life koučování; business koučování; neuro-lingvistické programování: transakční analýza; systemické konstelace; mindfulness; kreativní metody koučování; kotvení; vizualizace; práce s metaforou; práce s příběhy; empatie; aktivní naslouchání; parafrázování; shrnování; zrcadlení; reflexe; reframing; kladení otázek; typy otázek; otevřené otázky; silné otázky; magické otázky; individuální koučování; skupinové koučování; online koučování; kontrakt.

Odborná způsobilost Vyhodnocování výsledků koučování:

  • kritérium f) Zkušební komise vede s uchazečem reflektivní rozhovor zaměřený na průběh a výstupy koučinku, který proběhl s figurantem. Cílem je ověřit schopnost uchazeče reflektovat jak průběh aktuálního koučovacího sezení, tak své koučovací kompetence a celkově své profesní silné/slabé stránky a příležitosti pro profesní růst. Zkušební komise pokládá otevřené otázky vyplývají ze všech kritérií, u kterých je jako způsob ověření uvedeno „praktické předvedení a ústní ověření".

Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby je oprávněný předčasně ukončit zkoušku, pokud vyhodnotí, že v důsledku činnosti uchazeče bezprostředně došlo k ohrožení nebo bezprostředně hrozí nebezpečí ohrožení zdraví, života a majetku či životního prostředí. Zdůvodnění předčasného ukončení zkoušky uvede autorizovaná osoba do záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Uchazeč může ukončit zkoušku kdykoliv v jejím průběhu, a to na vlastní žádost.

Výsledné hodnocení

Zkoušející hodnotí uchazeče zvlášť pro každou odbornou způsobilost a výsledek zapisuje do záznamu o průběhu a výsledku zkoušky.

Výsledné hodnocení pro danou odbornou způsobilost musí znít:

  • „splnil“, nebo

  • „nesplnil“ v závislosti na stanovení závaznosti, resp. nezávaznosti jednotlivých kritérií u každé odborné způsobilosti.

Výsledné hodnocení zkoušky zní buď:

  • „vyhověl“, pokud uchazeč splnil všechny odborné způsobilosti, nebo

  • „nevyhověl“, pokud uchazeč některou odbornou způsobilost nesplnil. Při hodnocení „nevyhověl“ uvádí autorizovaná osoba vždy zdůvodnění, které uchazeč svým podpisem bere na vědomí.

Počet zkoušejících

Zkouška probíhá před zkušební komisí složenou z dvou členů. Všichni členové komise musí být přítomni u zkoušky po celou dobu jejího trvání.

Zkoušející je povinen provádět ověřování odborných způsobilostí při zkoušce přesně podle všech ustanovení tohoto hodnoticího standardu.

Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby, resp. autorizovaného zástupce autorizované osoby

Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby musí splňovat alespoň jednu z následujících variant požadavků:

  1. Minimálně vyšší odborné vzdělání a osvědčení o absolvování akreditovaného kurzu MŠMT Kouč podle zákona č. 435/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů, nebo jiný doklad o odborné kvalifikaci pro příslušnou pracovní činnost vydaný zařízením akreditovaným podle zvláštních právních předpisů nebo zařízením akreditovaným MŠMT nebo zařízením s mezinárodní akreditací podle standardů International Coaching Federation (ICF), European Mentoring and Coaching Council (EMCC), Association for Coaching (AC), International Coaching Community (ICC), International Association of Coaching (IAC), Worldwide Association of Business Coaches (WABC) nebo zařízením s adekvátní jinou mezinárodní certifikací a nejméně 5 let odborné praxe v profesi kouč s prokázáním minimálně 500 hodin individuálního koučování,

  2. Minimálně vyšší odborné vzdělání, profesní kvalifikace Kouč/koučka (75-012-R) a nejméně 5 let odborné praxe v profesi kouč s prokázáním minimálně 500 hodin individuálního koučování.

Žadatel o udělení autorizace prokazuje splnění požadavků na odbornou způsobilost a praxi v povolání autorizujícímu orgánu, a to předložením dokladu nebo dokladů o získání odborné způsobilosti a praxe v povolání v souladu s hodnoticím standardem této profesní kvalifikace, nebo takovým postupem, který je v souladu s požadavky uvedenými v hodnoticím standardu této profesní kvalifikace autorizujícím orgánem stanoven.

Žádost o udělení autorizace naleznete na internetových stránkách autorizujícího orgánu: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, www.msmt.gov.cz.

Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky

  • zkušební místnost, stoly, židle,

  • etický kodex kouče řádně oznámený uchazečem - viz Pokyny k realizaci zkoušky,

  • papíry, psací potřeby, Flipchart či tabule s popisovacími fixy,

  • 5 případových studií,

  • figurant.

K žádosti o udělení autorizace žadatel přiloží seznam materiálně-technického vybavení dokládající soulad s požadavky uvedenými v hodnoticím standardu pro účely zkoušky. Zajištění vhodných prostor pro provádění zkoušky prokazuje žadatel odpovídajícím dokladem (např. výpis z katastru nemovitostí, nájemní smlouva, dohoda).

Doba přípravy na zkoušku

Uchazeč má nárok na celkovou dobu přípravy na zkoušku v trvání 15 minut. Do doby přípravy na zkoušku se nezapočítává doba na seznámení uchazeče s pracovištěm, s organizací zkoušky, s požadavky BOZP a PO a s právy a povinnostmi uchazeče v rámci zkoušky podle zákona č. 179/2006 Sb.

Doba pro vykonání zkoušky

Celková doba trvání vlastní zkoušky jednoho uchazeče (bez času na přípravu a přestávky) je 3,5 až 4,5 hodiny (hodinou se rozumí 60 minut).

Na tvorbě standardu se podíleli

Hodnoticí standard profesní kvalifikace připravil Národní pedagogický institut ČR ve spolupráci s Národní radou pro kvalifikace, Ministerstvem práce a sociálních věcí, Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy a odborníky z praxe z těchto subjektů:

  • Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

  • International Coaching Federation Czech Republic, z. s.

  • EMCC Czech & Slovakia, z. s.

  • Asociace integrativních koučů, z. s.

  • Koučink akademie, z. s.

Hodnoticí standard profesní kvalifikace schválilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR.