Kvalifikační standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Pedagogika, učitelství a sociální péče | |
Povolání: | Garant bezpečnosti pro oblast práce s dětmi a mládeží v zájmovém a neformálním vzdělávání | |
Platnost standardu: | Od 21.10.2022 do neomezeně | |
Kvalifikační úroveň: | 5 |
Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti | Úroveň | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Orientace v právním rámci oblasti bezpečnosti práce s dětmi a mládeží včetně norem požární ochrany
|
5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Orientace v základních oblastech činností nabízených organizacemi pracujícími s dětmi a mládeží
|
5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vyhodnocování a řízení rizik v oblasti bezpečnosti práce s dětmi a mládeží
|
5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Analýza systému zajištění bezpečnosti práce s dětmi a mládeží v organizaci včetně návrhu na úpravu současného stavu
|
5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stanovování zásad bezpečnosti při práci s dětmi a mládeží s ohledem na věkové a individuální zvláštnosti dětí a mládeže
|
5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stanovování zásad technické bezpečnosti při práci s dětmi a mládeží
|
5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zpracování návrhu bezpečnostních standardů organizace
|
5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stanovování a ověřování požadavků na kvalifikaci pracovníků organizace v oblasti bezpečnosti práce s dětmi a mládeží
|
5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obsahové a organizační zajištění vzdělávání pracovníků v oblasti bezpečnosti práce s dětmi a mládeží v návaznosti na konkrétní aktivity a cílové skupiny organizace
|
5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hodnocení výchovně vzdělávací aktivity a dosažení nastavených vzdělávacích cílů a požadovaných kompetencí
|
5 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO). Zdravotní způsobilost není vyžadována.
Uchazeč u zkoušky doloží příslušný certifikát o absolvování kurzu první pomoci o minimálním rozsahu 20 hodin.
Jako děti a mládež v rámci tohoto standardu jsou chápáni účastníci výchovy a vzdělávání ve věku 3–30 let.
Uchazeč autorizované osobě odevzdá písemně vypracované materiály, které u zkoušky obhájí:
- Plán řízení rizik v oblasti bezpečnosti práce s dětmi a mládeží pro organizaci pracující s dětmi a mládeží,
- vypracovaný Bezpečnostní plán aktivity (Safety activities plan, SAP) pro tři klíčové aktivity organizace pracující s dětmi a mládeží v návaznosti na její skutečnou činnost, s tím, že minimálně v jednom případě se bude jednat o venkovní aktivitu zaměřenou na turistické nebo sportovní činnosti v oblasti vodáckých, lanových nebo cyklistických aktivit a minimálně v jednom případě na aktivity realizované s nástroji nebo vybavením se specifickými požadavky na jejich správu a údržbu. Minimálně u jedné vybrané aktivity navrhne uchazeč současně osnovu školení účastníků akce v oblasti bezpečnosti a řízení rizika.
- Návrh struktury a obsahu školení bezpečnosti práce pro pracovníky organizace pracující s dětmi a mládeží.
Uchazeč navrhne autorizované osobě vybranou organizaci, pracující s dětmi a mládeží, kterou použije v materiálech jako modelovou, současně s přihláškou ke zkoušce. Autorizovaná osoba vybranou organizaci posoudí zejména s ohledem na druh a rozsah činností v organizaci realizovaných tak, aby bylo možné na konkrétní činnosti požadované kompetence ověřit. Potvrzení výběru organizace, případně informaci o tom, že rozsah činnosti navržené organizace je pro realizaci zkoušky nedostačující, odesílá autorizovaná osoba uchazeči současně s pokyny ke zkoušce.
Písemné práce odevzdává uchazeč v elektronické podobě ve formátech stanovených autorizovanou osobou, a to nejpozději 14 dní před termínem zkoušky. Autorizovaná osoba si může vyžádat tištěnou verzi písemných materiálů.
Pro potřeby standardu rozumíme Plánem řízení rizik v oblasti bezpečnosti práce s dětmi a mládeží zpracování vyhodnocení stavu bezpečnostních rizik na základě posouzení činnosti skutečné organizace, jejích vnitřních předpisů a postupů, záznamů o úrazech a kritických událostech, rozčlenění rizik vyhodnocených způsobem a návrh postupů pro jejich řízení pomocí vhodných metod. Plán bude obsahovat tyto položky:
- jméno a příjmení autora plánu
- popis vybrané organizace pracující s dětmi, a mládeží a to minimálně v rozsahu: typ organizace, cílová skupina, realizované aktivity
- identifikace právních norem a jejich jednotlivých částí, vymezující pravidla pro činnost organizace v oblasti bezpečnosti práce
- základní informace o současném stavu řízení rizik v oblasti bezpečnosti práce s dětmi a mládeží, o existujících dokumentech v oblasti řízení rizik bezpečnosti práce a o stanovených vzorových postupech pro minimalizaci rizik v rámci vybrané organizace
- analýza současného stavu, identifikace rizik, stanovení nedostatků a chyb v postupech, určení kritických bodů a rizikových aktivit
- analýza minimálně tří skutečných nehod či incidentů, které se v organizaci staly a jsou zdokumentovány, včetně stanovení případných chyb v postupech a návrhu nápravných opatření
- návrh vhodných mechanismů řízení rizik včetně personálního a organizačního zajištění a způsobu nakládání s informacemi
- návrh obsahové struktury dokumentu pro záznam úrazu nebo incidentu, resp. posouzení dostatečnosti stávajících materiálů organizace a případný návrh jejich úprav
- popis realizačního týmu – popis jednotlivých pracovních pozic a jejich zapojení do řízení rizik bezpečnosti práce, stanovení kvalifikačních předpokladů v oblasti bezpečnosti práce s dětmi a mládeží pro jednotlivé členy pracovního týmu
- návrh vhodných mechanismů zpětné vazby v rámci realizačního týmu
Pro potřeby standardu rozumíme vypracovaným Bezpečnostním plánem aktivity (Safety activities plan, SAP) zpracovaný bezpečnostní plán konkrétní vybrané aktivity realizované opakovaně vybranou organizací v rámci přímé práce s dětmi a mládeží. SAP bude obsahovat tyto položky:
- jméno a příjmení autora SAP
- název SAP
- specifikace cílové skupiny
- zpracované výstupy z předchozí dokumentace organizace k realizované aktivitě včetně výstupů z hlášení o úrazech a mimořádných událostech
- specifikace realizačního týmu včetně stanovení minimálních požadavků na počet osob a jejich kvalifikaci
- stanovení rizik a určení kritických bodů aktivity
- návrh postupů pro zajištění bezpečnosti aktivity
- přehled adekvátních právních předpisů, návrh vnitřních předpisů organizace v případech, kdy je takový předpis s ohledem na vyhodnocená rizika považován za důvodný a oblast není dostatečně řešena obecně platnými předpisy, případně návrh úprav stávajících vnitřních předpisů organizace
- návrh zajištění konkrétní zpětné vazby (účastníci, realizátoři)
Pro potřeby standardu rozumíme Návrhem struktury a obsahu školení bezpečnosti práce pro pracovníky organizace pracující s dětmi a mládeží zpracovaný popis vzdělávací aktivity. Návrh bude obsahovat tyto položky:
- jméno a příjmení autora
- název školícího programu
- vstupní předpoklady pracovníků organizace
- metody a formy využívané v rámci školení
- možný počet účastníků školení
- časová dotace školení (v hodinách)
- popis teoretické části školení včetně podrobné osnovy a časové dotace jednotlivých částí
- popis praktické části školení včetně podrobné osnovy a časové dotace jednotlivých částí
- analýza dokumentace minimálně tří předchozích úrazů nebo incidentů řešených v předchozím období včetně posouzení stavu před dějem, způsobu řešení a následných opatření
- způsob ověření dosažených výsledků
- návrh lektorského zajištění včetně požadavků na odbornou způsobilost jednotlivých lektorů
- návrh prostorového a organizačního zajištění školení
- didaktické pomůcky
- návrh kritérií hodnocení a evaluačního nástroje
- přílohy (použitá literatura, podklady pro účastníky atp.)
Kompetence Orientace v právním rámci oblasti bezpečnosti práce s dětmi a mládeží, kritérium b)
- vztahuje se k dokumentu SAP a bude řešeno v rámci písemné práce a její obhajoby.
Kompetence Orientace v právním rámci oblasti bezpečnosti práce s dětmi a mládeží, kritérium c)
- vztahuje se k dokumentu Plán řízení rizik v oblasti bezpečnosti práce s dětmi a mládeží a bude řešeno v rámci písemné práce a její obhajoby.
Kompetence Orientace v základních oblastech činností nabízených organizacemi pracujícími s dětmi a mládeží, kritérium b)
- autorizovaná osoba vybírá zadání konkrétní činnosti z následujícího seznamu:
- turistika
- vysokohorská turistika
- cykloturistika
- přesuny v neznámém terénu
- noční přesuny
- přesuny hromadnými dopravními prostředky
Kompetence Orientace v základních oblastech činností nabízených organizacemi pracujícími s dětmi a mládeží, kritérium c)
- autorizovaná osoba vybírá zadání konkrétní činnosti z následujícího seznamu:
- koupání v přírodě
- hry ve vodě
- vodácké aktivity včetně raftingu
Kompetence Orientace v základních oblastech činností nabízených organizacemi pracujícími s dětmi a mládeží, kritérium d)
- autorizovaná osoba vybírá zadání konkrétní činnosti z následujícího seznamu:
- lyžařská turistika
- sjezdové lyžování
- zimní táboření
- pohyb na zamrzlých plochách
Kompetence Orientace v základních oblastech činností nabízených organizacemi pracujícími s dětmi a mládeží, kritérium f)
- autorizovaná osoba vybírá zadání konkrétní činnosti z následujícího seznamu:
- práce s nožem, pilou a sekerou, včetně transportu nástrojů
- práce s ručním nářadím
- práce s elektrospotřebiči
- práce s motorovou pilou, křovinořezem a sekačkou
Kompetence Orientace v základních oblastech činnosti nabízených organizacemi pracujícími s dětmi a mládeží, kritérium h)
- autorizovaná osoba vybírá zadání konkrétní činnosti z následujícího seznamu:
- střelba z luku, kuše a praku
- střelba ze vzduchových zbraní
- airsoft, paintball
Kompetence Orientace v základních oblastech činnosti nabízených organizacemi pracujícími s dětmi a mládeží, kritérium i)
- autorizovaná osoba vybírá zadání konkrétní činnosti z následujícího seznamu:
- hry v místnosti
- míčové a pálkové hry
- terénní a orientační hry
- noční hry
- rozdělávání ohně a vaření v přírodě
- nízké lanové aktivity
Kompetence Orientace v základních oblastech činnosti nabízených organizacemi pracujícími s dětmi a mládeží, kriterium j)
- autorizovaná osoba vybírá zadání konkrétní činnosti z následujícího seznamu:
- tělocvična
- klubovna
- jiný prostor
Při ověřování kompetence vybírá autorizovaná osoba zejména takové činnosti, které nejsou předmětem písemné obhajované práce uchazeče.
Kompetence Vyhodnocování a řízení rizik v oblasti bezpečnosti práce s dětmi a mládeží, kritérium a)
- autorizovaná osoba zadá uchazeči k vysvětlení 3 pojmy z následujícího seznamu:
- riziko
- řízení rizika
- fyzické riziko
- psychické riziko
- sociální riziko
- analýza rizik
- referenční úroveň rizika
Kompetence Vyhodnocování a řízení rizik v oblasti bezpečnosti práce s dětmi a mládeží, kritérium c)
- autorizovaná osoba zadá k vysvětlení uchazeči jeden z následujících modelů řízení rizik:
- reaktivní model
- proaktivní model
- model nehodové matice
- tvorba SAP – plán bezpečnostních opatření
Kompetence Vyhodnocování a řízení rizik v oblasti bezpečnosti práce s dětmi a mládeží, kritérium d)
- vztahuje se k dokumentu Plán řízení rizik v oblasti bezpečnosti práce s dětmi a mládeží a bude řešeno v rámci písemné práce a její obhajoby.
Kompetence Vyhodnocování a řízení rizik v oblasti bezpečnosti práce s dětmi a mládeží, kritérium e)
- vztahuje se k dokumentu SAP a bude řešeno v rámci písemné práce a její obhajoby.
Kompetence Vyhodnocování a řízení rizik v oblasti bezpečnosti práce s dětmi a mládeží, kritéria f) a g)
- vztahují se k dokumentu Plán řízení rizik v oblasti bezpečnosti práce s dětmi a mládeží a budou řešena v rámci písemné práce a její obhajoby.
Kompetence Zpracování analýzy systému zajištění bezpečnosti práce s dětmi a mládeží v organizaci a návrhu na úpravy současného stavu se vztahuje k dokumentu Plán řízení rizik v oblasti bezpečnosti práce s dětmi a mládeží a budou řešena v rámci písemné práce a její obhajoby.
Kompetence Stanovování zásad bezpečnosti při práci s dětmi a mládeží s ohledem na věkové a individuální zvláštnosti dětí a mládeže, kriterium d)
- vztahuje se k dokumentu SAP konkrétních aktivit, je jejich součástí v části specifikace cílové skupiny a dále v části návrh postupů zajištění bezpečnosti aktivity a bude řešeno v rámci písemné práce a její obhajoby.
Kompetence Stanovování zásad technické bezpečnosti při práci s dětmi a mládeží, kritérium a)
- vztahuje se k dokumentu SAP a bude řešeno v rámci písemné práce a její obhajoby.
Kompetence Stanovování zásad technické bezpečnosti při práci s dětmi a mládeží, kritérium b)
- vztahuje se k dokumentu Plán řízení rizik v oblasti bezpečnosti práce s dětmi a mládeží a bude řešeno v rámci písemné práce a její obhajoby.
Kompetence Zpracování návrhů bezpečnostních standardů organizace, kritérium a)
- vztahuje se k dokumentu Plán řízení rizik v oblasti bezpečnosti práce s dětmi a mládeží a bude řešeno v rámci písemné práce a její obhajoby.
Kompetence Zpracování návrhů bezpečnostních standardů organizace, kritérium b)
- vztahuje se k dokumentu SAP a bude řešeno v rámci písemné práce a její obhajoby.
Kompetence Zpracování návrhů bezpečnostních standardů organizace, kritéria c), d), e)
- vztahují se k dokumentu Plán řízení rizik v oblasti bezpečnosti práce s dětmi a mládeží a budou řešena v rámci písemné práce a její obhajoby.
Kompetence Stanovování a ověřování požadavků na kvalifikaci pracovníků organizace v oblasti bezpečnosti práce s dětmi a mládeží, kritérium a)
- vztahuje se k dokumentům Plán řízení rizik v oblasti bezpečnosti práce s dětmi a mládeží a SAP a bude řešeno v rámci písemné práce a její obhajoby.
Kompetence Stanovování a ověřování požadavků na kvalifikaci pracovníků organizace v oblasti bezpečnosti práce s dětmi a mládeží, kritérium b)
- vztahuje se k dokumentu Návrh struktury a obsahu školení bezpečnosti práce pro pracovníky organizace a bude řešeno v rámci písemné práce a její obhajoby.
Kompetence Obsahové a organizační zajištění vzdělávání pracovníků v oblasti bezpečnosti práce s dětmi a mládeží v návaznosti na konkrétní aktivity a cílové skupiny organizace se vztahuje k dokumentu Návrh struktury a obsahu školení bezpečnosti práce pro pracovníky organizace a bude řešena v rámci písemné práce a její obhajoby.
Kompetence Hodnocení výchovně vzdělávací aktivity a dosažení nastavených vzdělávacích cílů a požadovaných kompetencí, kritérium b)
- vztahuje se k dokumentu Návrh struktury a obsahu školení bezpečnosti práce pro pracovníky organizace a bude řešeno v rámci písemné práce a její obhajoby.
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravil Expertní tým pro volnočasové aktivity dětí a mládeže, ustavený a licencovaný pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
Národní institut pro další vzdělávání (zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků)
Česká rada dětí a mládeže
Hestia, o. s.
Sdružení pracovníků domů dětí a mládeže v ČR, o. s.
Pionýr, z. s.
YMCA v ČR, o. s.
Rada dětí a mládeže kraje Vysočina
Fakulta tělesné kultury Univerzity Palackého Olomouc