Hodnoticí standard

Autorizující orgán: Ministerstvo průmyslu a obchodu
Skupina oborů: Doprava a spoje
Povolání: Logistik v dopravě a přepravě
Platnost standardu: Od 29.10.2013 do 28.6.2019
Možnosti zkoušky: Tento standard již není platný a není možno podle něj zkoušet. Od 21.10.2022 lze zkoušet podle nového standardu.
Kvalifikační úroveň: 4

Hodnoticí standard


Kritéria a způsoby hodnoceni

Název odborné způsobilosti Úroveň

Stanovování průběhu a vazeb dílčích dopravních a přepravních činností

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Popsat možné způsoby průběhů dopravních a přepravních činností Písemné ověření s ústním vysvětlením
b Charakterizovat vazby dopravních a přepravních činností Ústní ověření
Je třeba splnit obě kritéria.
4

Zajišťování optimálního druhu dopravy, dílčích dopravních procesů; zajišťování manipulačních a mechanizačních prostředků

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Prokázat znalost technicko-provozních charakteristik dopravních, manipulačních a mechanizačních prostředků podle zadání Písemné ověření s ústním vysvětlením
b Uvést příklady využití dopravních, manipulačních a mechanizačních prostředků podle zadání Ústní ověření
Je třeba splnit obě kritéria.
4

Navrhování a koordinace procesů unifikace, typizace, paletizace, kontejnerizace v dopravně přepravních procesech

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Vyjmenovat typy palet a kontejnerů Písemné ověření s ústním vysvětlením
b Prokázat znalost technicko-provozních charakteristik palet a kontejnerů podle zadání Písemné ověření s ústním vysvětlením
c Uvést příklady využití palet a kontejnerů v dopravně-přepravních procesech podle zadání Ústní ověření
Je třeba splnit všechna kritéria.
4

Posuzování a vyhodnocování efektivnosti dopravně přepravních procesů

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Charakterizovat sledované parametry v kontextu efektivnosti dopravně-přepravních procesů Písemné ověření s ústním vysvětlením
b Posoudit efektivnost dopravně-přepravních procesů podle zadání Praktické ověření s ústním zdůvodněním
c Vyhodnotit efektivnost dopravně-přepravních procesů podle zadání Praktické ověření s ústním zdůvodněním
Je třeba splnit všechna kritéria.
4

Provádění ekonomických rozborů pro stanovení dopravních ukazatelů

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Charakterizovat sledované parametry nezbytné pro provádění ekonomických rozborů pro stanovení dopravních ukazatelů Písemné ověření s ústním vysvětlením
b Provést ekonomický rozbor pro stanovení dopravních ukazatelů podle zadání Praktické ověření s ústním zdůvodněním
Je třeba splnit obě kritéria.
4

Zpracování cenových nabídek a tarifů dopravně přepravních procesů

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Charakterizovat tvorbu tarifů pro jednotlivé druhy dopravy Písemné ověření s ústním vysvětlením
b Uvést tarifní a přepravní podmínky pro jednotlivé druhy dopravy Písemné ověření s ústním vysvětlením
c Zpracovat cenovou nabídku na konkrétní přepravu podle zadání Praktické ověření s ústním zdůvodněním
Je třeba splnit všechna kritéria.
4

Vedení příslušné dokumentace a evidence dopravně přepravních procesů, používaných prostředků a zařízení

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Charakterizovat dokumentaci a evidenci dopravně-přepravních procesů a používaných dopravních prostředků a zařízení Písemné ověření s ústním vysvětlením
b Vyjmenovat sledované položky v kontextu dokumentace a evidence dopravně-přepravních procesů, používaných prostředků a zařízení Písemné ověření s ústním vysvětlením
c Zaevidovat sledované položky v příslušné dokumentaci podle zadání Praktické ověření s ústním zdůvodněním
Je třeba splnit všechna kritéria.
4

Koordinace dopravy, stanovení harmonogramů a koordinace využívání dopravních, manipulačních a mechanizačních prostředků

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Prokázat znalost technicko-provozních charakteristik dopravních, manipulačních a mechanizačních prostředků podle zadání Písemné ověření s ústním vysvětlením
b Vytvořit harmonogram nasazování a využívání dopravních, manipulačních a mechanizačních prostředků podle zadání Praktické ověření s ústním zdůvodněním
Je třeba splnit obě kritéria.
4

Řízení (optimalizace) dopravně přepravních procesů v rozsáhlých dopravně přepravních systémech, optimální využívání dopravních prostředků apod.

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Charakterizovat optimalizační metody dopravně-přepravních procesů Písemné ověření s ústním vysvětlením
b Popsat výhody a nevýhody optimalizačních metod dopravně-přepravních procesů Písemné ověření s ústním vysvětlením
c Zpracovat případovou studii podle zadání Praktické ověření s ústním zdůvodněním
Je třeba splnit všechna kritéria.
4

Pokyny k realizaci zkoušky

Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.

Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO). Zdravotní způsobilost není vyžadována.

Ověřování kompetencí

Při ústním ověřování znalostí zodpovídá uchazeč otázky zkoušejících z daných kritérií hodnocení.

Při písemném ověřování znalostí uchazeč písemně zpracuje tři otázky nebo případové studie z daných kritérií hodnocení.

 

Metodické pokyny:

Autorizovaná osoba připraví minimálně 10 tematických zadání z oblasti logistiky dopravy a přepravy pro ověřování kompetencí Zajišťování optimálního druhu dopravy, dílčích dopravních procesů; zajišťování manipulačních a mechanizačních prostředků, Navrhování a koordinace procesů unifikace, typizace, paletizace, kontejnerizace v dopravně-přepravních procesech, Posuzování a vyhodnocování efektivnosti dopravně-přepravních procesů, Provádění ekonomických rozborů pro stanovení dopravních ukazatelů, Zpracování cenových nabídek a tarifů dopravně-přepravních procesů, Vedení příslušné dokumentace a evidence dopravně-přepravních procesů, používaných prostředků a zařízení, Koordinace dopravy, stanovení harmonogramů a koordinace využívání dopravních, manipulačních a mechanizačních prostředků a Řízení dopravně-přepravních procesů v rozsáhlých dopravně-přepravních systémech, optimální využívání dopravních prostředků apod.

Uchazeč si vylosuje jedno z minimálně 10 předložených tematických zadání z oblasti logistiky dopravy a přepravy. Jednotlivé kompetence, znalosti a způsobilosti uchazeče jsou postupně ověřovány na vylosovaném tematickém zadání.

Ověřování stanovených kompetencí spočívá v prověření znalostí uchazeče podle jednotlivých kritérií hodnocení a způsobilosti uchazeče správně provést zadané úlohy.

Výsledné hodnocení

Zkoušející hodnotí uchazeče zvlášť pro každou kompetenci a výsledek zapisuje do záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Výsledné hodnocení pro danou kompetenci musí znít „splnil“ nebo „nesplnil“ v závislosti na stanovení závaznosti, resp. nezávaznosti jednotlivých kritérií u každé kompetence. Výsledné hodnocení zkoušky zní buď „vyhověl“, pokud uchazeč splnil všechny kompetence, nebo „nevyhověl“, pokud uchazeč některou kompetenci nesplnil. Při hodnocení „nevyhověl“ uvádí zkoušející vždy zdůvodnění, které uchazeč svým podpisem bere na vědomí.

Počet zkoušejících

Zkouška probíhá před zkušební komisí složenou ze 2 členů, kteří jsou autorizovanými fyzickými osobami s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci nebo autorizovanými zástupci autorizované podnikající fyzické nebo právnické osoby s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci.

Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby, resp. autorizovaného zástupce autorizované osoby

Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby musí splňovat alespoň jednu z následujících variant požadavků:

 

a) Střední vzdělání s maturitní zkouškou se zaměřením na technologii dopravy a přepravy nebo logistiky a alespoň 5 let odborné praxe v oblasti logistiky nebo nákladní dopravy nebo ve funkci učitele praktického vyučování nebo odborného výcviku v oblasti technologie dopravy a přepravy nebo logistiky, z toho minimálně jeden rok v období posledních dvou let před podáním žádosti o udělení autorizace.

b) Vysokoškolské vzdělání se zaměřením na technologii dopravy a přepravy nebo logistiky a alespoň 5 let odborné praxe v oblasti logistiky nebo nákladní dopravy nebo ve funkci učitele praktického vyučování nebo odborného výcviku v oblasti technologie dopravy a přepravy nebo logistiky, z toho minimálně jeden rok v období posledních dvou let před podáním žádosti o udělení autorizace.

 

Další požadavky:

  • Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, který nemá odbornou kvalifikaci pedagogického pracovníka podle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, nebo nemá odbornou kvalifikaci podle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, nebo praxi v oblasti vzdělávání dospělých (včetně praxe z oblasti zkoušení), nebo nemá osvědčení o profesní kvalifikaci 75-001-T Lektor dalšího vzdělávání, musí být absolventem přípravy zaměřené zejména na praktickou aplikaci části první hlavy III a IV zákona č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání a o změně některých zákonů (zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání) ve znění pozdějších předpisů, a přípravy zaměřené na vzdělávání a hodnocení dospělých s důrazem na psychologické aspekty zkoušení dospělých v rozsahu minimálně 12 hodin.
  • Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, musí být schopna organizačně zajistit zkušební proces včetně vyhodnocení na PC a vydání jednotného osvědčení (stačí doložit čestným prohlášením).

 

Žadatel o udělení autorizace prokazuje splnění požadavků na odbornou způsobilost předložením dokladu nebo souboru dokladů o získání odborné způsobilosti autorizujícímu orgánu nebo jiným postupem stanoveným autorizujícím orgánem.

 

Žádost o autorizaci naleznete na stránkách autorizujícího orgánu: Ministerstvo průmyslu a obchodu, www.mpo.cz.

Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky

Pro vykonání zkoušky je třeba mít k dispozici prostory s technickým vybavením a sociálním zařízením vyhovující hygienickým standardům pro výukové prostory.

Pro vykonání zkoušky je třeba PC s přístupem na internet, software umožňující řešit komplexně problematiku logistiky, spedice, dopravy, skladování, CRM a ekonomiky, a případové studie v tištěné nebo elektronické podobě.

 

K žádosti o udělení autorizace žadatel přiloží seznam svého materiálně technického vybavení dokládající soulad s požadavky uvedenými v hodnotícím standardu pro účely zkoušky. Pokud žadatel bude při zkouškách využívat materiálně technické vybavení jiného subjektu, přiloží k žádosti o udělení nebo prodloužení platnosti autorizace smlouvu (popřípadě smlouvy) umožňující jeho užívání nejméně po dobu 5 let ode dne podání žádosti o udělení nebo prodloužení platnosti autorizace.

Doba přípravy na zkoušku

Celková doba přípravy na zkoušku (včetně případných časů, kdy se uchazeč připravuje během zkoušky) je 30 až 60 minut. Do doby přípravy na zkoušku se nezapočítává doba na seznámení uchazeče s pracovištěm a s požadavky BOZP a PO.

Doba pro vykonání zkoušky

Celková doba trvání vlastní zkoušky (bez času na přestávky a na přípravu) je 6 až 9 hodin (hodinou se rozumí 60 minut). Zkouška může být rozložena do více dnů.

Na tvorbě standardu se podíleli

Hodnoticí standard připravila SR pro dopravu, logistiku, poštovní a doručovací služby, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.

 

Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, Katedra dopravy a logistiky

ČSAD Hodonín, a. s.

Česká logistická asociace, o. s.