Prokazování znalostí historie a dějin kultury v České republice ve vztahu k cestovnímu ruchu
|
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
| a |
Objasnit vztah historie a dějin umění ČR ve vztahu k cestovnímu ruchu
|
Slovně nebo písemně
|
| b |
Vysvětlit politické, sociální a ekonomické souvislosti dějin ČR, prokázat znalosti dobových souvislostí a významných historických událostí
|
Slovně nebo písemně
|
| c |
Prokázat základní znalosti o archeologických a historických zajímavostech na území ČR
|
Slovně nebo písemně
|
| d |
Prokázat znalosti o umění, historických osobnostech
|
Slovně nebo písemně
|
| e |
Pracovat s odbornou literaturou
|
Prakticky
|
| f |
Charakterizovat nejvýznamnější kulturní, historické a architektonické památky
|
Slovně nebo písemně
|
| g |
Poznávat na obrázku nebo podle známých charakteristik nejvýznamnější historické a památkové objekty a zařadit je do historického období
|
Prakticky nad obrazovými materiály se slovním vysvětlením
|
| Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
5 |
Prokázat znalost světových dějin a dějin kultury ve vztahu k cestovnímu ruchu
|
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
| a |
Objasnit vztah historie a dějin umění ve vztahu k cestovnímu ruchu ve významných evropských destinacích
|
Slovně nebo písemně
|
| b |
Objasnit vztah historie ve vztahu k cestovnímu ruchu ve významných světových destinacích
|
Slovně nebo písemně
|
| c |
Orientovat se v politické, sociální a ekonomické historii daných oblastí
|
Slovně nebo písemně
|
| d |
Charakterizovat nejvýznamnější kulturní a historické a archeologické památky v EU a ve světě
|
Slovně nebo písemně
|
| e |
Poznávat na obrázku nebo podle známých charakteristik nejvýznamnější historické a památkové objekty a zařadit je do historického období
|
Prakticky nad obrazovými materiály se slovním vysvětlením
|
| Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
5 |
Využívání znalostí zeměpisu cestovního ruchu v České republice
|
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
| a |
Objasnit vztah geografie a cestovního ruchu
|
Slovně
|
| b |
Pracovat s mapou a geografickými údaji a dalšími informacemi
|
Prakticky
|
| c |
Charakterizovat přírodní podmínky v ČR
|
Slovně nebo písemně
|
| d |
Charakterizovat významné průmyslové a zemědělské oblasti
|
Slovně nebo písemně
|
| e |
Zhodnotit potenciál konkrétního geografického prostředí podle zadání pro realizaci cestovního ruchu
|
Slovně nebo písemně
|
| f |
Vysvětlit faktory, které tvoří turistický potenciál regionu a způsoby podpory cestovního ruchu
|
Slovně nebo písemně
|
| g |
Charakterizovat významné oblasti cestovního ruchu v ČR a ve světě
|
Slovně nebo písemně
|
| Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
5 |
Využívání znalostí zeměpisu Evropy a ostatních světadílů ve vztahu k cestovnímu ruchu
|
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
| a |
Charakterizovat přírodní a hospodářsko-sociální podmínky v Evropě
|
Slovně nebo písemně
|
| b |
Charakterizovat přírodní a hospodářsko-sociální podmínky pro rozvoj cestovního ruchu v jednotlivých světadílech
|
Slovně nebo písemně
|
| c |
Zhodnotit potenciál konkrétního geografického prostředí podle zadání pro realizaci cestovního ruchu
|
Slovně nebo písemně
|
| Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
5 |
Prokázání znalostí o životním prostředí
|
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
| a |
Vysvětlit význam udržitelného cestovního ruchu a ochrany přírodního dědictví
|
Slovně nebo písemně
|
| b |
Vysvětlit úlohu chráněných oblastí a chování turistů v nich (flora, fauna..)
|
Slovně nebo písemně
|
| c |
Uvést další způsoby ochrany životního prostředí a vlivy cestovního ruchu, průmyslu a zemědělství
|
Slovně nebo písemně
|
| d |
Charakterizovat podnebí v zadané oblasti a vlivy počasí na cestovní ruch
|
Slovně nebo písemně
|
| Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
5 |
Orientace v současném právním a politickém systému v ČR
|
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
| a |
Charakterizovat politický systém, mezinárodní vztahy a hospodářství v ČR
|
Slovně nebo písemně
|
| b |
Uvést základní sociálně demografické údaje
|
Slovně nebo písemně
|
| c |
Charakterizovat vzdělávací systém
|
Slovně nebo písemně
|
| d |
Uvést způsob zajištění zdravotní a sociální péče
|
Slovně nebo písemně
|
| e |
Uvést významné výsledky v oblasti vědy
|
Slovně nebo písemně
|
| f |
Charakterizovat trávení volného času, rekreace, zábavu
|
Slovně nebo písemně
|
| g |
Uvést stravovací zvyklosti, tradiční pokrmy a nápoje, možnost stravování
|
Slovně nebo písemně
|
| Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
5 |
Orientace v současném právním a politickém systému EU
|
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
| a |
Charakterizovat právní a politický systém EU
|
Slovně nebo písemně
|
| b |
Orientovat se v podmínkách poskytování průvodcovských služeb v EU
|
Slovně nebo písemně
|
| c |
Uvést příklady mezinárodních organizací průvodců a cestovního ruchu
|
Slovně nebo písemně
|
| Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
5 |
Prokázání podrobných tematických znalostí reálií a specifik v cestovním ruchu
|
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
| a |
Podrobně charakterizovat památky UNESCO v ČR
|
Slovně nebo písmeně
|
| b |
Charakterizovat různé druhy turistiky (pěší, horská, vodní atd. podle zadání)
|
Slovně nebo písemně
|
| c |
Popsat folklór, zvyky, pověsti v dané oblasti a regionu
|
Slovně nebo písemně
|
| d |
Představit mnohokulturnost českého prostředí
|
Slovně nebo písemně
|
| Je třeba splnit kritérium a), b) a dále c) nebo d). |
|
5 |
Příprava výkladu průvodce a nabídky průvodcovských služeb
|
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
| a |
Získávat, třídit a využívat informace pro přípravu výkladu s ohledem na posluchače a jejich zájmy
|
Prakticky
|
| b |
Pracovat s literaturou, internetem, mapami apod. – využívat informační zdroje
|
Prakticky
|
| c |
Dbát na pečlivost přípravy
|
Prakticky
|
| d |
Připravit výklad na dané téma pro určitou skupinu účastníků (poutavě, správně, objektivně..)
|
Prakticky
|
| e |
Zpracovat přípravu na zájezd nebo naplánovat trasu
|
Písemně
|
| f |
Připravit individuální nabídku průvodcovských služeb
|
Písemně
|
| Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
5 |
Vedení skupiny
|
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
| a |
Reprezentovat oblast – místo, město region, zemi
|
Prakticky po celou dobu ověřování
|
| b |
Prokázat znalost zásad bezpečnosti práce a ochrany zdraví při práci (BOZP) a jejich dodržování
|
Slovně nebo písemně
|
| c |
Zajišťovat bezpečnost klientů (při pohybu ve městě, na horách, v dopravních prostředcích, v ubytovacím zařízení apod.)
|
Prakticky po celou dobu ověřování nebo slovní vysvětlení
|
| d |
Uplatňovat techniku průvodcovské činnosti (postoj k památce, skupině, práce s početnou skupinou apod.)
|
Prakticky po celou dobu ověřování
|
| e |
Řídit časový plán, dodržovat časový harmonogram
|
Prakticky
|
| f |
Vyhodnotit riskantní a nebezpečné situace a přijmout opatření
|
Slovní vysvětlení
|
| g |
Zvládat obvyklé i neobvyklé a stresové situace, prokázat zásady krizové komunikace
|
Prakticky se slovním vysvětlením
|
| h |
Udržovat neutrální přístup a zdvořilost
|
Prakticky po celou dobu ověřování
|
| i |
Zvládat dynamiku skupiny
|
Prakticky po celou dobu ověřování
|
| j |
Vyvolat pocit jistoty u klientů (ochrana proti kriminalitě, podvodům apod.)
|
Slovně s vysvětlením
|
| k |
Orientovat se v terénu
|
Prakticky
|
| l |
Poskytnout laickou první pomoc
|
Praktickou ukázkou nebo slovním vysvětlením
|
| Je třeba splnit všechna kritéria. Splnění kriteria l) lze nahradit předložením osvědčení z kurzu první pomoci či doložením vzdělání v oblastí zdravotnické profese. |
|
5 |
Provádění výkladu
|
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
| a |
Používat mateřský i cizí jazyk, zvládat základy rétoriky
|
Prakticky, slovně
|
| b |
Provádět skupiny nebo jednotlivé návštěvníky po přírodních a kulturních památkách
|
Prakticky
|
| c |
Představit návštěvníkům kulturní a přírodní dědictví a životní prostředí
|
Slovně, prakticky
|
| d |
Informovat návštěvníky o významných aspektech života v dané lokalitě
|
Slovně, prakticky
|
| e |
Využívat technické prostředky v práci průvodce
|
Prakticky
|
| f |
Používat vhodný a kultivovaný styl řeči a slovní zásobu
|
Prakticky, slovně
|
| g |
Zaujmout správný postoj vůči skupině klientů a dodržet jej, případně reagovat pružně na situaci, pohotově se rozhodovat
|
Prakticky, slovně
|
| h |
Uplatňovat schopnost pracovat samostatně a nezávisle, improvizovat
|
Prakticky
|
| Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
5 |
Zohledňování osob se speciálními potřebami v práci průvodce
|
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
| a |
Identifikovat zvláštní potřeby klientů
|
Slovně
|
| b |
Připravit plán vhodný pro všechny nebo se zohledněním individuálních potřeb
|
Prakticky
|
| c |
Přizpůsobit trasu možnostem klientů podle jejich omezení
|
Prakticky
|
| d |
Přizpůsobit trasu s ohledem na bezpečnost dětí
|
Prakticky
|
| e |
Navrhovat animační program v rámci prohlídky
|
Slovně
|
| Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
5 |
Uplatňování právních a ekonomických aspektů při výkonu práce průvodce
|
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
| a |
Uvést právní podmínky výkonu živnostenského podnikání (živnosti), jehož obsahem je průvodcovská činnost v oblasti cestovního ruchu
|
Slovně nebo písemně
|
| b |
Uvést základní povinnosti živnostníka vůči státu
|
Slovně nebo písemně
|
| c |
Charakterizovat ekonomické aspekty a trendy v cestovním ruchu
|
Slovně nebo písemně
|
| d |
Uvést příklady státních i nestátních organizací zabývajících se problematikou průvodcovské činnosti v ČR
|
Slovně nebo písemně
|
| e |
Uvést příklady ochrany spotřebitele
|
Slovně nebo písemně
|
| f |
Vysvětlit administrativní a účetní úkony spojené s činností průvodce
|
Slovně s vysvětlením
|
| Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
5 |
Prokázání znalostí techniky služeb cestovního ruchu
|
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
| a |
Zajistit asistenční, stravovací, ubytovací a dopravní služby
|
Prakticky
|
| b |
Řešit pojistné a mimořádné události v cestovním ruchu, prokázat znalost pojištění a asistenčních služeb
|
Slovně s vysvětlením nebo písemně
|
| c |
Poskytovat informační služby, orientovat se v informačních a rezervačních systémech
|
Slovně, prakticky
|
| d |
Spolupracovat s informačními centry, s tuzemskými a zahraničními partnery
|
Prakticky s vysvětlením
|
| Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
5 |
Uplatňování profesního jednání a komunikace
|
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
| a |
Charakterizovat profesi průvodce a jeho pozici v cestovním ruchu
|
Slovně
|
| b |
Dbát na vzhled, kultivovaný projev a dobrou fyzickou kondici
|
Prakticky
|
| c |
Předvést kultivovaný hlasový projev – přednes, výslovnost, technika dýchání
|
Prakticky, slovně
|
| d |
Uplatňovat vizuální kontakt a nonverbální komunikaci
|
Prakticky
|
| e |
Zvládat nepříjemné účastníky jejich dotazy
|
Prakticky, slovní vysvětlení
|
| f |
Projevovat schopnost jednání s lidmi a práce v týmu
|
Prakticky po celou dobu ověřování
|
| g |
Uplatňovat profesní chování a etiku v práci průvodce
|
Prakticky po celou dobu ověřování
|
| h |
Uplatňovat komunikační a řečnické dovednosti
|
Prakticky
|
| i |
Porozumět problému a vyřešit ho, přizpůsobit se konkrétní situaci
|
Prakticky se slovním vysvětlením
|
| j |
Vnímat místní souvislosti, nebo souvislosti závislé na specifiku klienta a jednat podle toho
|
Prakticky se slovním vysvětlením
|
| k |
Předcházet problémům a konfliktním situacím
|
Prakticky po celou dobu ověřování
|
| l |
Chovat se zodpovědně, rozvážně, vyrovnaně
|
Prakticky po celou dobu ověřování
|
| m |
Projevovat vstřícnost, ochotu, úctu k lidem
|
Prakticky po celou dobu ověřování
|
| n |
Mít přiměřené sebevědomí, schopnost sebeovládání a sebekázeň
|
Prakticky po celou dobu ověřování
|
| Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
5 |
Ústní komunikace v cizím jazyce při výkonu práce průvodce
|
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
| a |
Prokázat schopnost všeobecně konverzovat v rozhovoru se zkoušejícím v délce 10 min., konverzace má napodobovat běžný rozhovor mezi průvodcem a turistou
|
Slovně
|
| b |
Připravit si a podat výklad podle vlastního výběru o přírodním a kulturním dědictví místa nebo oblasti v délce 5 min., uchazeč může nahlížet do poznámek (nesmí je však doslovně číst), zkoušející může položit 1 – 2 doplňující otázky k tématu výkladu
|
Slovně
|
| c |
Přesně přeložit text v rozsahu 100 slov do cizího jazyka, zkoušející vybere vhodný text související s prací průvodce a dá uchazeči před překladem čas na prostudování v délce 2 min.
|
Slovně
|
| d |
Shrnout obsah textu v rozsahu asi 250 slov jako např. text historického popisu, brožury ap., uchazeč obdrží text 3 min. předem a může si připravit poznámky, pak text vrátí zkoušejícímu a vlastními slovy v cizím jazyce parafrázuje obsah textu
|
Slovně
|
| Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
5 |
Písemná komunikace v cizím jazyce při výkonu práce průvodce
|
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
| a |
Napsat dopis, vzkaz nebo sdělení (podle vlastního výběru) v rozsahu cca 50 slov, text se bude vztahovat k práci průvodce při komunikaci s klienty, bude srozumitelný, bude zachován správný slovosled, pravopis bez hrubých gramatických a stylistických chyb
|
Písemně
|
| Je třeba splnit dané kritérium. |
|
5 |
Informovanost o reáliích dané jazykové oblasti
|
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
| a |
Charakterizovat stávající systém po stránce politické a ekonomické
|
Slovně
|
| b |
Uvést hlavní přírodní a kulturní památky v dané jazykové oblasti
|
Slovně
|
| c |
Představit kulturní a přírodní dědictví a životní prostředí
|
Slovně
|
| d |
Přiblížit sociokulturní prostředí, zvyky a tradice
|
Slovně
|
| Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
5 |