Kvalifikační standard
| Autorizující orgán: | Ministerstvo průmyslu a obchodu |
|---|---|
| Skupina oborů: | Stavebnictví, geodézie a kartografie |
| Platnost standardu: | Od 23.12.2025 do neomezeně |
| Kvalifikační úroveň: | 5 |
Kvalifikační standard
| Název odborné způsobilosti | Úroveň | ||||||||||||||||||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Zjišťování informací o aktuálním stavu budov pro facility management
|
5 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Propojování systémů a nastavování procesů v oblasti BIM a CAFM pro efektivní řízení životního cyklu budov a jejich údržby
|
5 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Synchronizace dat pro zajištění facility managementu
|
5 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Využívání výhod databázových struktur a jejich zabezpečení
|
5 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Práce s daty, reporty a dashboardy pro specialistu CAFM facility managementu
|
5 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Řízení procesů v oblastech správy nemovitostí a majetku, vozového parku, energetiky a ekologie
|
5 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Orientace v oblasti CAFM aplikací a jejich standardech.
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Řízení projektu implementace a migrace dat.
|
5 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Příprava školení pro zajištění efektivního používání systému CAFM
|
5 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Příprava dokumentace pro realizaci procesů v rámci systému CAFM
|
5 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Pokyny k realizaci zkoušky
1. Vstupní předpoklady pro účast na zkoušce
Uchazečem o zkoušku může být každá fyzická osoba starší 18 let, která získala alespoň základy vzdělání, nebo účastník rekvalifikace podle zákona č. 435/2004 Sb., zákon o zaměstnanosti.
Zdravotní způsobilost není vyžadována.
Autorizovaná osoba zároveň s odesláním pozvánky ke zkoušce písemnou formou sdělí, kde a jakým způsobem se uchazeč může informovat o svých povinnostech a průběhu zkoušky a které doklady/dokumenty musí uchazeč předložit bezprostředně před započetím zkoušky.
2. Průběh zkoušky
Před zahájením zkoušky uchazeč předloží zkoušejícímu průkaz totožnosti a případně další dokumenty opravňující k připuštění ke zkoušce uvedené v části 1. Vstupní předpoklady pro účast na zkoušce.
Bezprostředně před zahájením zkoušky autorizovaná osoba seznámí uchazeče s pracovištěm, s organizací zkoušky, s jeho právy a povinnostmi v rámci zkoušky dle zákona č. 179/2006 Sb. a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO), o čemž bude autorizovanou osobou vyhotoven a uchazečem podepsán písemný záznam.
Zkoušející uzná, a tedy nemusí ověřovat, ty odborné způsobilosti, které byly již dříve u uchazeče ověřeny v rámci zkoušky z jiné profesní kvalifikace (nutno doložit osvědčením o získání profesní kvalifikace), a které jsou shodné svým rozsahem i obsahem. Rozsah a obsah odborné způsobilosti určují její jednotlivá kritéria a pokyny k realizaci zkoušky popsané v hodnoticím standardu. Zkoušející tyto odborné způsobilosti neuzná jako již ověřené, pokud by tím nebylo zajištěno řádné ověření ostatních požadavků stanovených tímto hodnoticím standardem (například při nutnosti dodržení technologických postupů a časové souslednosti různých činností).
Zkouška se koná v českém jazyce.
Zkouška je veřejná. Praktická část zkoušky a praktická zkouška není veřejná v případech, kdy to je nutné z hygienických důvodů nebo z důvodu ochrany zdraví a bezpečnosti práce.
Pro ověření kritérií níže uvedených odborných způsobilostí připraví autorizovaná osoba 3 až 5 modelových situací:
Zjišťování informací o aktuálním stavu budov pro facility management, kritéria b) a e)
Propojování systémů a nastavování procesů v oblasti BIM a CAFM pro efektivní řízení životního cyklu budov a jejich údržby, kritéria b), c), e), f), g) a h)
Synchronizace dat pro zajištění facility managementu, kritéria a), b), c), d) a e)
Využívání výhod databázových struktur a jejich zabezpečení, kritéria a) a d)
Práce s daty, reporty a dashboardy pro specialistu CAFM facility managementu, kritéria b), c) a e)
Řízení procesů v oblastech správy nemovitosti a majetku, vozového parku, energetiky a ekologie, kritéria c), d) a e)
Orientace v oblasti CAFM aplikací a jejich standardech, kritéria d) a e)
Řízení projektu implementace a migrace dat, kritéria b), d) a f)
Provádění školení a tvorby dokumentace pro uchování znalostí a udržení kontinuity, kritéria b), c) a d)
Odborná způsobilost: Zjišťování informací o aktuálním stavu budov pro facility management
V kritériu b) uchazeč vytvoří přehled hlavních dokladů plynoucích z pasportu stavby a ke každému uvede odůvodnění, proč, k čemu a jak se příslušný doklady v prostředí CAFM využívá.
V kritériu e) uchazeč předvede na předloženém souboru informací a příslušné projektové dokumentace, jak zjistit aktuální stav budovy v detailu potřebném pro facility management. Vybere ty nejdůležitější části pasportu a okomentuje, jaké další informace jsou potřebné.
Odborná způsobilost: Propojování systémů a nastavování procesů v oblasti BIM a CAFM pro efektivní řízení životního cyklu budov a jejich údržby
V kritériu b) uchazeč prokáže znalosti metody BIM a předvede konkrétní oblasti, na něž je třeba se zaměřit při stanovení požadavků na informační model stavby tak, aby byl maximálně využitelný v CAFM.
V kritériu c) uchazeč demonstruje a detailně popíše hlavní funkce vizualizačních softwarů pro práci s BIM modelem. Uchazeč graficky znázorní (nakreslí) základní rozdělení datových skupin v SW BIM, případně ukáže základní datové celky a skupiny v systému, pokud má s sebou systém BIM, který využívá. Uchazeč graficky znázorní (nakreslí) společné datové prostředí (CDE) využívané v BIM a možnou vazbu dat na CAFM, popíše v rámci nákresu, jak společné datové prostředí chápe a jeho význam v systémech BIM. To vše předvede a konkretizuje na konkrétní kancelářské budově s plochou nad 500 m2.
V kritériu e) uchazeč demonstruje a detailně popíše možnosti využití BIM modelu při plánování životního cyklu konkrétní kancelářské budovy s plochou nad 500 m2 včetně zajištění její udržitelnosti.
V kritériu f) uchazeč předvede, jaká data a jakou (vizualizační) formou lze z BIM modelu využít v CAFM. Uchazeč zohlední zejména následující kategorie:
konstrukční stavební prvky
vyhrazená technologická zařízení a další technologie
vlastnosti dílčích částí pasportu (místností, podlaží)
To vše na konkrétní kancelářské budově s plochou nad 500 m2.
V kritériu g) uchazeč navrhne a nakreslí princip propojení BIM modelu s pracovními postupy a procesy CAFM, včetně automatizace úloh, sledování životního cyklu majetku a plánování údržby.
V kritériu h) uchazeč navrhne nastavení a konfiguraci systému CAFM pro generování plánů údržby a inspekcí na základě dat z BIM modelu, a to pro tři druhy vyhrazených technických zařízení na konkrétní kancelářské budově s plochou nad 500 m2.
Odborná způsobilost: Synchronizace dat pro zajištění facility managementu
V kritériu a) uchazeč navrhne a nakreslí integraci dat mezi BIM a CAFM systémem. Dále uchazeč graficky znázorní a popíše způsob integrace a datové toky mezi BIM a CAFM systémem. Popíše praktické využití této integrace a důvod integrace dat mezi CAFM a BIM. To vše na konkrétní kancelářské budově s plochou nad 500 m2.
V kritériu c) uchazeč navrhne a nakreslí nový proces pokrývající aktualizaci dat v CAFM a vycházející z informačního modelu stavby a užívání CAFM aplikace. Klíčové je zajistit správnost a aktuálnost dat.
V kritériu d) uchazeč navrhne a nakreslí integrační schéma pro propojení CAFM s podnikovými systémy. Zohlední a v návrhu uvede směr integrace, doporučenou frekvenci i rozsah (detail) integrovaných dat včetně návrhu příslušné datové věty. Součástí návrhu bude i rekapitulace propojovaných systémů (např. ERP, DMS, HR atd.)
V kritériu e) uchazeč navrhne a popíše fungování IoT prvků pro správu budov a jejich detail sledování v CAFM. Konkrétně uvede, jak jsou data z prvků sbírána a jaké výhody a nevýhody jednotlivá řešení mají. To vše na konkrétní kancelářské budově s plochou nad 500 m2.
Odborná způsobilost: Využívání výhod databázových struktur a jejich zabezpečení
V kritériu a) uchazeč navrhne a nakreslí schéma zobrazující vztahy mezi pojmy databáze, tabulka v databázi a záznam. Následně vysvětlí význam databázového přístupu pro organizaci dat v systému CAFM.
V kritériu d) uchazeč navrhne a detailně vysvětlí základní principy zabezpečení dat v CAFM, včetně řízení přístupu k datům a navrhne vhodné uživatelské role. Samostatně pak popíše princip zálohování dat a navrhne vhodné zálohovací schéma. To vše pro aplikaci se 100 aktivními uživateli a 10 budovami rozmístěnými ve třech regionech pro společnost s regionálním řízením.
Odborná způsobilost: Práce s daty, reporty a dashboardy pro specialistu CAFM facility managementu
V kritériu b) uchazeč navrhne (nakreslí nebo použije tabulkový editor) vhodné dashboardy, tedy reporty, které se využívají v CAFM systémech pro sledování běžných facility management aktivit. Minimální rozsah návrhu bude obsahovat plány údržby vyhrazených technických zařízení, přehled požadavků v helpdesku a spotřeby alespoň dvou druhů energií na dvou samostatně měřených odběrných místech v kancelářské budově. Součástí návrhů bude zároveň vhodná metrika, správné jednotky a obvyklé hodnoty (počty, data, filtry) odpovídající běžně prováděným procesům facility managementu v kancelářské budově s plochou nad 500 m2.
V kritériu c) uchazeč navrhne formou schématu možnosti využití IoT prvků a integrací do systémů BMS v prostředí CAFM aplikací. Součástí návrhu bude rovněž návrh alespoň pěti výstrah nebo oznámení na základě dat z IoT a BMS pro monitorování KPI a CPI, případně jiných klíčových parametrů VTZ, nebo jiných technologií v objektu kancelářské budovy s plochou nad 500 m2.
V kritériu e) uchazeč navrhne základní principy pro navrhování aplikačních reportů CAFM se zaměřením na jejich srozumitelnost, relevanci a přesnost dat a detailně popíše, jak tyto reporty podporují rozhodování při výkonu služeb facility managementu.
Odborná způsobilost: Řízení procesů v oblastech správy nemovitosti a majetku, vozového parku, energetiky a ekologie
V kritériu c) uchazeč navrhne procesní diagramy pro alespoň 5 nejčastěji používaných procesů v oblasti správy vozového parku. Procesy budou zahrnovat vozidla, uživatele, parkovací místa a sdílené řidiče (půjčovnu).
V kritériu d) uchazeč vytvoří seznam všech zdrojů CO2 pro skupiny Scope 1, Scope 2 a Scope 3 používaných v ESG politice při výpočtu uhlíkové stopy. Uchazeč detailně vysvětlí, jakým způsobem se hodnotí významnost zdrojů ve Scope 3 ESG politiky, u tří zdrojů uvede konkrétní příklad takového posouzení.
V kritériu e) uchazeč provede základní výpočet uhlíkové stopy služební cesty, přičemž budou porovnávat dvě varianty pohonu vozidla – elektromotor a naftový motor. Služební cesta bude mít celkovou ujetou vzdálenost 500 km, vozidla budou mít stejný motorový výkon. V první uchazeč fázi určí relevantní vstupní data potřebná pro výpočet (vzdálenost, spotřeba, druhy paliva). Současně navrhne relevantní emisní faktory pro oba druhy pohonu (předpokládané palivo bude motorová nafta a energie mix ČR). Výpočet uchazeč provede v souladu s normou GHG nebo ISO 14064. V závěrečné fázi výpočtu uchazeč na základě zjištěných, resp. navržených dat spočítá výslednou uhlíkovou stopu cesty pro oba typy pohonu. Postup zahrnuje výpočet celkového množství spotřebované energie nebo paliva a jeho následné přepočítání na emise. U výsledku bude uvedena správná jednotka.
Odborná způsobilost: Orientace v oblasti CAFM aplikací a jejich standardech
V kritériu d) uchazeč navrhne oblasti, které může CAFM systém ve větší organizaci podporovat a rozdělí je na oblasti, které řeší pouze tvrdé služby facility managementu (dle ISO 41000 nebo ČSN 15221) a oblasti, které řeší měkké služby.
V kritériu e) uchazeč navrhne příklady možných specifických požadavků organizace vs. standardní funkce CAFM systému. Na těchto příkladech uchazeč uvede výhody a nevýhody takto vyvolaných případných úprav CAFM systému, a to jak jednorázově během implementace, tak dlouhodobě při provozu. Aplikovat tyto procesy bude na kancelářské budově s plochou nad 500 m2.
Odborná způsobilost: Řízení projektu implementace a migrace dat
V kritériu b) uchazeč navrhne a detailně popíše projektový plán implementace CAFM systému pro kancelářskou budovu. Plán bude zahrnovat definování cílů projektu, časový harmonogram včetně hlavních milníků implementace (např. analýza potřeb, návrh systému, příprava a zpracování dat, testovací provoz, plné nasazení), alokaci zdrojů (finanční, lidské a technologické).
V kritériu d) uchazeč navrhne potenciální rizika v implementačním projektu CAFM a dále navrhne a vysvětlí důležitost řízení rizik spojených s implementací (např. odpor uživatelů, technické komplikace, bezpečnost, změnové řízení), plánování monitorování a kontroly včetně pravidelného hlášení stavu projektu. Uchazeč rovněž navrhne řízení změn (úprav) CAFM aplikace v procesu implementaci.
V kritériu f) uchazeč připraví návrh procesu migrace dat během implementace CAFM aplikace do kancelářské budovy. Uchazeč navrhne proces s důrazem na analýzu a plánování migrace (identifikace zdrojových dat, výběr relevantních dat, sběr a případné pořízení chybějících či neaktuálních dat). Uchazeč navrhne mapování dat mezi starým a novým systémem včetně standardizace a převodu formátů, proces čištění dat (identifikace duplicit, oprava nesrovnalostí), testovací migraci a validaci výsledků, zajištění integrity dat a vytvoření záložního plánu pro případ selhání, dokumentaci procesu migrace pro budoucí reference a audit.
Odborná způsobilost: Provádění školení a tvorby dokumentace pro uchování znalostí a udržení kontinuity
V kritériu b) uchazeč navrhne strukturu školicího programu pro (1) základní uživatele a (2) administrátory aplikace CAFM. Program školení musí pokrýt klíčové funkce systému CAFM, všechny klíčové pracovní postupy.
V kritériu c) uchazeč vytvoří návrh vzorového dokumentu, kde v základních bodech navrhne dokumentaci CAFM systému, která bude obsahovat popis klíčových procesů v CAFM a strukturovaný návod k provádění daných procesů v systému.
V kritériu d) uchazeč navrhne metody a pracovní postup aktualizace školicích a testovacích materiálů a dokumentace aplikace CAFM v reakci na průběžně realizované změny systému, jako jsou nové funkce, aktualizace procesů, nové reporty nebo notifikační dashboardy.
Pro účely tohoto standardu je uvedený seznam použitých zkratek:
| Zkratka | Anglický název | Překlad |
| BIM | Building Information Management | Informační model budovy / Informační management budovy |
| CAFM | Computer-aided Facility Management | Počítačem podporovaný facility management |
| DiMS | Digital Model of the Building | Digitální model stavby |
| KPI | Key Performance Indicator | Klíčový ukazatel výkonnosti |
| CPI | Critical Performance Indicator | Kritický ukazatel výkonnosti |
| SLA | Service Level Agreement | Smlouva o úrovni poskytovaných služeb |
| ESG | Enviromental, Social and Governance | Environmentální, sociální a správní faktory |
| CRSD | Corporate Sustainability Reporting Directive | Směrnice o podávání zpráv o udržitelnosti podniků (CSRD – směrnice EU) |
| IFMA | International facility managment association | Mezinárodní asociace pro facility management |
| CFM | Certified Facility Manager | Certifikovaný Facility Manažer |
| AI | Artificial Intelligence | Umělá inteligence |
| IFC | Industry Foundation Classes | Otevřený souborový formát pro výměnu grafických a dalších dat |
| DSS | Building Data Standard | Datový Standard Staveb |
| CAD | Computer-Aided Design | Počítačově podporovaná grafika |
| ERP | Enterprise Resource Planning | Účetní a informační systémy |
| DMS | Document Management System | Systém pro správu dokumentů |
| BMS | Building Management System | Systém pro správu budovy |
| VTZ | není anglický ekvivalent | Vyhrazená technická zařízení |
| IoT | Internet of Things | Internet věcí - propojený systém fyzických zařízení, která jsou schopna mezi sebou komunikovat přes internet nebo jinou síť bez nutnosti lidského zásahu |
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, je oprávněna předčasně ukončit zkoušku, pokud vyhodnotí, že v důsledku činnosti uchazeče bezprostředně došlo k ohrožení nebo bezprostředně hrozí nebezpečí ohrožení zdraví, života a majetku či životního prostředí. Zdůvodnění předčasného ukončení zkoušky uvede autorizovaná osoba do záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Uchazeč může ukončit zkoušku kdykoliv v jejím průběhu, a to na vlastní žádost.
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravil Národní pedagogický institut ČR ve spolupráci s Národní radou pro kvalifikace, Ministerstvem práce a sociálních věcí, Ministerstvem průmyslu a obchodu a odborníky z praxe z těchto subjektů:
IFMA CZ
FAST VŠB-TUO
VUT v Brně
Kvalifikační standard profesní kvalifikace schválilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.