Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti |
Úroveň |
Vytvoření návrhů poptávky při obchodním jednání v rámci podporované psychologie nákupů
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Uvést veškeré specifické údaje, které musí obsahovat přesně definovaná poptávka na zboží
|
Ústní ověření
|
b |
Stanovit na základě dat a komunikace s pracovištěm odbytu základní strukturu požadovaného zboží a sortimentu v rámci stálých či nových dodavatelů
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
c |
Definovat základní aspekty správné aplikované psychologie nákupu a stanovit optimální formu způsobu komunikace s dodavateli
|
Ústní ověření
|
d |
Stanovit postup prací při zadávání poptávky dodavatelům na tuzemském trhu či při zadávání požadovaných specifik poptávky na elektronických burzách
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
e |
Vyhodnotit cenovou nabídku pravidelných bulletinů dodavatelů včetně akčního či letákového zboží, které je zasíláno na úsek odbytu
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
f |
Komunikovat s dodavateli (telefonicky, e-mailem, faxem) na realizaci dodávek (závozů) a sjednávat podmínky pro realizaci dodavatelských soutěží či věrnostních programů v rámci nákupu zboží
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Používání technik a postupů obchodního vyjednávání v rámci nákupu zboží a materiálu
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Zhodnotit cenovou nabídku konkurenčních výrobků, vytvořit a předat podklady cenových průzkumů pro manažera nákupu velkoobchodu
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
b |
Stanovit zdroje pro možné vyhledávání a doporučování alternativ nabídky výrobků za stávající dodavatele
|
Ústní ověření
|
c |
Popsat a definovat význam využívání systému EDI při komunikaci s dodavateli (EDI - Electronic Data Interchanges)
|
Ústní ověření
|
d |
Vystavit objednávku na nákup vybraného zboží od dodavatele
|
Praktické předvedení
|
e |
Vystavit elektronický doklad a zajistit přenos objednávky za využití systému EDI podporovanému dodavateli
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
f |
Zkontrolovat dodržování obchodních podmínek v rámci dodavatelsko-odběratelských vztahů
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
g |
Zajistit realizaci reklamačního řízení na danou dodávku včetně vyplnění reklamačního listu
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
h |
Stanovit postup hodnocení jednotlivých dodavatelů v rámci objemu odběrů a navrhovat optimalizaci databáze podporovaných dodavatelů
|
Ústní ověření
|
i |
Zajistit aktualizaci obchodních podmínek v rámci smluv ve spolupráci s dodavateli zboží
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
j |
Navrhovat možné (potencionální) objednávky druhu a množství zboží manažeru prodeje velkoobchodu na základě stavu zboží na skladě
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
k |
Definovat základní obchodní podmínky, které jsou obsaženy v obchodní smlouvě mezi velkoskladem a dodavatelem (výrobcem) zboží
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Zpracování a příprava pravidelných podkladů hodnotících kritérií v rámci jednotlivých dodavatelů
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Zpracovat data o objemech nákupů od jednotlivých dodavatelů za dané časové období (kvartálně)
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
b |
Zpracovat získaná data do prezenční formy za využití softwarového kancelářského balíčku pro manažera nákupu velkoobchodu a vedení firmy
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
c |
Provézt jednoduchý firemní (interní) průzkum zjišťující zpětnou odezvu od zaměstnanců firmy v rámci hodnocení dodávek od dodavatelů
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
d |
Vyhodnotit data spokojenosti s dodávkami zboží v rámci velkoskladu (hodnocení vedoucím velkoskladu a řadovými zaměstnanci)
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
e |
Vyhodnotit aktuální nabídky podporovaných a potencionálních dodavatelů podle stanovených hodnoticích kritérií (způsobilost dodavatele, jakost zboží, termín dodání, úplnost objednaného zboží, platební podmínky, pružnost a rychlost dodávek, komunikace)
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Vedení administrativní agendy v obchodně provozní jednotce úseku nákupu zboží a materiálu na sklad
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Zalistovat nové výrobky do elektronického skladového systému a vytvořit kartu zboží (elektronická a tištěná verze) včetně veškerých specifických údajů – tzv. listing
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
b |
Aktualizovat databázi zboží v objednávkovém systému firmy při dodání zboží
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
c |
Vést evidenci vystavených objednávek podle časového hlediska a charakteristiky dodavatele
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
d |
Vést evidenci obchodních smluv s podporovanými dodavateli
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
e |
Vést evidenci reklamací a neúplných dodávek od dodavatelů v rámci dodavatelsko-odběratelských vztahů
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
f |
Třídit, ukládat a zařazovat písemnosti nákupů do složek desek, pořadačů apod., podle pokynu manažera odbytu velkoobchodu v příslušných kancelářských prostorách a archivech
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
g |
Vést evidenci skladovaného zboží, včetně evidence pohybu zásob a zpracování přehledů o zásobách
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
h |
Zpracovat a vyhodnotit evidenci závazků vůči dodavatelům a stanovit časový harmonogram jejich plnění
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
i |
Stanovit základní náležitosti obsažené v úřední a obchodní korespondenci
|
Ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Vyhodnocování a rozbor obchodní činnosti v rámci nákupu zboží a materiálu na sklad dle požadovaných kritérií velkoobchodu a ve stanovených časových intervalech
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Analyzovat nabídku zboží jednotlivých dodavatelů v souvislosti s uzavíráním či prodlužováním obchodních smluv v rámci budoucí obchodní spolupráce
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
b |
Kontrolovat plnění plánů a dosažených výsledků a definovat základní hodnoticí kritéria zaměřená na dodavatele z pohledu velkoobchodu
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
c |
Zpracovat pravidelný měsíční přehled nákupů zboží v rámci podporovaných dodavatelů (optimalizace), včetně logistiky a nákladů na skladování v rámci doby uskladnění zboží
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
d |
Vést evidenci množství naskladněného zboží podle jednotlivých značek a druhů sortimentu, včetně zhodnocení obrátkovosti daného typu zboží
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
e |
Popsat a zajistit pravidelný průzkum potencionálních dodavatelů v rámci firmy na trhu nebo v rámci nákupní aliance (pokud je velkoobchod jejím členem)
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
f |
Vyhodnotit přidané hodnoty nákupů u jednotlivých dodavatelů (např. množstevní slevy, původ zboží - regionalita, logistika, reklamační podmínky dodávky, certifikace výrobků, aj.)
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
g |
Zpracovat a vyhodnotit (čtvrtletně) podklady pro kalkulace skladových nákladů příchozího zboží
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO), o čemž bude autorizovanou osobou vyhotoven a uchazečem podepsán písemný záznam.
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, je oprávněna předčasně ukončit zkoušku, pokud vyhodnotí, že v důsledku činnosti uchazeče bezprostředně došlo k ohrožení nebo bezprostředně hrozí nebezpečí ohrožení zdraví, života a majetku či životního prostředí. Zdůvodnění předčasného ukončení zkoušky uvede AOs do Záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Uchazeč může ukončit zkoušku kdykoliv v jejím průběhu, a to na vlastní žádost.
Zdravotní způsobilost pro vykonávání pracovních činností této profesní kvalifikace je vyžadována a prokazuje se lékařským potvrzením (odkaz na povolání v NSP - https://www.nsp.cz/jednotka-prace/nakupci#zdravotni-zpusobilost).
V den zkoušky v době přípravy na zkoušku autorizovaná osoba zadá uchazeči tři úkoly:
1. úkol - je zaměřený na zpracování dat, které vychází ze statistických údajů firmy (objemy nákupu) za dané časové období (maximální rozsah dat je podle náročnosti stanoven v délce do 1 měsíce). Uchazeč vyjádří vývoj nákupu daného sortimentu podle kategorizace zboží a stanoví nákupní chování velkoskladu. Výstupy zpracuje elektronicky na PC. Jednotlivé výstupy ve formě tabulek, grafů a slovních výstupů budou v průběhu realizace zkoušky (ve stanoveném hodnoticím kritériu) prezentovány za využití dataprojektoru autorizované osobě. Délka prezentace se bude odvíjet od náročnosti a velikosti poskytnutých dat ze strany autorizované osoby.
2. úkol - uchazeč zpracuje data velkoskladu v rámci tří předcházejících účetních období. Autorizovaná osoba vybere 2 až 5 položek, které budou sledovány, vyhodnocovány. Uchazeč stanoví četnost dodávek vybraného zboží, hodnoticí kritéria výběru dodavatele, obchodní podmínky a stanovení skladových nákladů v rámci uskladnění zboží v závislosti na fyzických rozměrech (například velikost, hmotnost, objem, způsob skladování)
3. úkol - uchazeč stanoví návrh marketingového průzkumu podporovaných, tak i potencionálních dodavatelů na trhu a stanoví návrhy a zdroje pro možnou analýzu současné situace na trhu v rámci dodavatelsko-odběratelských vztahů (dodavatelé a velkoobchod). Součástí tohoto úkolu je i vytvoření návrhu marketingového průzkumu zaměřeného na zaměstnance firmy, sloužícího k zjištění spokojenosti pracovníků s jednotlivými dodávkami, zhodnocení náročnosti při manipulaci se zbožím, skladováním či vychystáváním zboží (včetně hodnocení administrativní náročnosti ve skladu). Jednotlivé výstupy ve formě tabulek, grafů a slovních výstupů budou v průběhu realizace zkoušky (ve stanoveném hodnoticím kritériu) prezentovány za využití dataprojektoru autorizované osobě.
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravila SR pro obchod a marketing, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
Distribuční centrum BRNĚNKA, spol. s r. o.
Maloobchodní síť Brněnka, spol. s r. o.
PRAMEN - BRNĚNKA, spol. s r. o.
Marta Surmanová