Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti |
Úroveň |
Orientace v právních předpisech pro ochranu životního prostředí
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Popsat postup identifikace relevantních požadavků právních předpisů
|
Ústní ověření
|
b |
Vysvětlit na příkladech kategorizaci zdrojů znečišťování ovzduší
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
c |
Popsat a na konkrétních příkladech, které si zvolí uchazeč, prezentovat uplatnění požadavků právního předpisu pro nakládání s vodami k výrobním účelům a pro nakládání s odpadními vodami
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
d |
Popsat požadavky na monitorování zařízení s obsahem regulovaných látek a/nebo fluorovaných skleníkových plynů
|
Ústní ověření
|
e |
Popsat požadavky na nakládání se závadnými látkami
|
Ústní ověření
|
f |
Vysvětlit hierarchii v nakládání s odpady a obecný postup zařazování odpadů podle kategorií a Katalogu odpadů
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
g |
Uvést povinnosti organizace vyplývající ze zákona o hospodaření energií
|
Ústní ověření
|
h |
Charakterizovat role výrobců a uživatelů nebezpečných chemických látek a směsí a jejich povinnosti při nakládání s nimi
|
Ústní ověření
|
i |
Vysvětlit požadavky zákona o ochraně veřejného zdraví na nakládání s nebezpečnými chemickými látkami a chemickými směsmi
|
Ústní ověření
|
j |
Vysvětlit na příkladu, co je předmětem posuzování vlivů záměru na životní prostředí a způsob tohoto posuzování
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
k |
Vysvětlit na příkladu účel zákona o prevenci závažných havárií a z něj vyplývající povinnosti
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
l |
Popsat účel zákona o integrované prevenci (IPPC)
|
Ústní ověření
|
m |
Vysvětlit na příkladu účel zákona o ekologické újmě a o její nápravě
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
7 |
Aplikace prvků systému managementu ochrany životního prostředí
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Vysvětlit princip systémů managementu založených na zlepšování (Plánuj-Dělej-Kontroluj-Jednej, PDCA)
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
b |
Uvést rozdíly systému podle ISO 14001 a EMAS
|
Ústní ověření
|
c |
Vysvětlit vztahy mezi normami pro systémy managementu (tj. environmentálního managementu (EMS), managementu kvality (QMS), bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (SM BOZP), managementu hospodaření s energií (EnMS)) a možnosti využít těchto vztahů
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
d |
Uvést zdroje informací pro stanovení environmentální politiky, strategie, cílů, plánů a koncepce organizace v oblasti životního prostředí a jejich uplatnění v uchazečem zpracované studii
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
e |
Vysvětlit pojem kontext organizace a jeho využití při určení rozsahu a tvorbě systému environmentíálního managementu
|
Ústní ověření
|
f |
Uvést příklady systémových rizik a příležitostí, které je nutno řešit v rámci vytvoření a udržování systému environmentálního managementu
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
g |
Vysvětlit na příkladech uvedených v uchazečem zpracovaném vzoru registru environmentálních apektů postupy identifikace a hodnocení významnosti environmentálních aspektů a sestavování registru environmentálních aspektů
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
h |
Popsat na příkladech možnosti řízení environmentálních aspektů a souvisejících opatření uvedených v uchazečem zpracovaném vzoru registru environmentálních aspektů
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
i |
Popsat požadavky systému environmentálního managementu na formy řízení provozu a metody jejich naplnění
|
Ústní ověření
|
j |
Popsat na příkladech metody interní a externí komunikace a jejich význam pro systém managementu
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
k |
Popsat metody identifikace neshod a účel, vytvoření a zavedení postupu pro řízení neshod a stanovení a vyhodnocení nápravných opatření
|
Ústní ověření
|
l |
Vysvětlit na příkladu účel interních auditů, jejich plánování a realizaci
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
m |
Popsat účel přezkoumání systému managementu vedením organizace
|
Ústní ověření
|
n |
Uvést účel indikátorů environmentální výkonnosti a příklady stanovení těchto indikátorů
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
o |
Navrhnout postupy monitorování indikátorů environmentální výkonnosti a vyhodnocování výstupů monitoringu pro cíle a opatření v oblasti ochrany životního prostředí v organizaci
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
p |
Popsat účel hodnocení souladu se závaznými povinnostmi a způsoby jeho provedení s využitím uchazečem zpracované studie
|
Ústní ověření
|
q |
Navrhnout v rámci studie formu a obsah školení zaměstnanců na různých pracovních úrovních se zaměřením na zavedení EMS
|
Ústní obhajoba přinesené práce
|
r |
Vysvětlit vztah mezi technickou normalizací, akreditací a certifikací systémů a osob
|
Ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
7 |
Využívání metodik a dobrovolných nástrojů v systému environmentálního managementu
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Vysvětlit východiska bilančních modelů, Sankeyův diagram, indikátory materiálových a energetických toků, jejich účel a možnosti jejich využití v systému řízení
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
b |
Vysvětlit metodiku prevence vzniku odpadů a znečištění (metodika čistší produkce) a možnosti jejího využití v systému řízení
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
c |
Popsat účel studie posuzování životního cyklu (Life Cycle Assessment, LCA) a jaké dopady na životní prostředí z ní lze vyvodit
|
Ústní ověření
|
d |
Uvést, proč vychází metodika ekodesignu z hodnocení celého životního cyklu výrobku a jak se tento přístup prakticky uplatňuje
|
Ústní ověření
|
e |
Popsat účel energetického auditu a možnosti využití výstupů auditu
|
Ústní ověření
|
f |
Vysvětlit na příkladu možnosti využití informací environmentálního účetnictví na podnikové úrovni
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
g |
Vysvětlit pojmy environmentální značení a environmentální prohlášení a jejich využití v systému environmentálního managementu
|
Ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
7 |
Metodické řízení dokumentace a databází pro systém environmentálního managementu v organizaci
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Popsat požadavky normy ISO 14001 na dokumentované informace
|
Ústní ověření
|
b |
Popsat možnosti využití jiných dokumentů organizace pro systém environmentálního managementu
|
Ústní ověření
|
c |
Uvést příklady využití databází a záznamů o průběhu provozu a výsledcích systému environmentálního managementu k řízení environmentálních problémů organizace a identifikaci příležitostí ke zlepšování systému environmentálního managementu
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
d |
Sestavit obecné schéma činností při nakládání s odpady pro interní dokument organizace
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
e |
Vysvětlit na příkladech ohlašovacích povinností z oblasti životního prostředí účel Integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností (ISPOP)
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
f |
Uvést možnosti využití informačních technologií v systému environmentálního managementu
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
7 |
Vedení a moderování týmu, řízení projektu v systému environmentálního managementu
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Popsat přístup k sestavení pracovní skupiny k tvorbě a zavádění systému environmentálního managementu a možné způsoby její motivace
|
Ústní ověření
|
b |
Navrhnout formu a obsah školení zaměstnanců na různých organizačních úrovních se zaměřením na zavedení systému environmentálního managementu
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
c |
Vysvětlit na příkladu účel a průběh brainstormingu
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
d |
Navrhnout cvičný příklad SWOT analýzy ke koncepci ochrany životního prostředí v organizaci
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
e |
Zdůvodnit požadavky na kvalifikaci interních auditorů
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
f |
Navrhnout k jednotlivým krokům zavádění systému informační zdroje a další případné materiálně-technické vybavení, odpovídající vzdělávacím cílům a požadovaným kompetencím
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
g |
Uvést obecné zásady řízení projektu na příkladu poradenství při zavádění systému environmentálního managementu
|
Ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
7 |
Příprava odborných podkladů a stanovisek pro jednání organizace s kontrolními orgány a s orgány ochrany životního prostředí
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Uvést příklad opatření k ochraně životního prostředí, které souvisí se změnou činnosti organizace a vyžaduje rozhodnutí relevantního orgánu veřejné správy
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
b |
Popsat přístup k využití referenčních dokumentů o nejlepších dostupných technikách (BREF) při porovnávání úrovně technologie používané organizací, která žádá o integrované povolení
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
c |
Posoudit obsah předloženého havarijního plánu pro případ úniku závadných látek na základě vzorové struktury požadované vyhláškou č. 450/2005 Sb.
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
d |
Vysvětlit základní požadavky správního řádu z hlediska kontroly orgány ochrany životního prostředí
|
Ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
7 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO), o čemž bude autorizovanou osobou vyhotoven a uchazečem podepsán písemný záznam.
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, je oprávněna předčasně ukončit zkoušku, pokud vyhodnotí, že v důsledku činnosti uchazeče bezprostředně došlo k ohrožení nebo bezprostředně hrozí nebezpečí ohrožení zdraví, života a majetku či životního prostředí. Zdůvodnění předčasného ukončení zkoušky uvede AOs do Záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Uchazeč může ukončit zkoušku kdykoliv v jejím průběhu, a to na vlastní žádost.
Zdravotní způsobilost pro vykonání zkoušky není vyžadována.
Podle zásad pedagogiky a psychologie by zkouška měla být diskusí partnerů. Uchazeč by měl prokázat, že má dovednosti požadované pro kvalifikační úroveň 7, to znamená, že umí organizovat a řídit činnosti, integrovat poznatky z různých oblastí a používá systémové myšlení při inovacích. Příklad: nemá být ověřována podrobná citace zákona a hodnot číselných koeficientů, ale schopnost požadavky zákona aplikovat a dávat do souladu s požadavky jiných zákonných předpisů, přičemž uchazeč může používat potřebné zdroje informací, jako jsou texty zákonů a vyhlášek, databáze látek, odpadů, jejich vlastností atd. stejně, jako je tomu reálně v praxi.
Autorizovaná osoba připraví zadání případových studií organizací z deseti výrobních odvětví a služeb na téma: Návrh formy a obsahu školení zaměstnanců na různých organizačních úrovních se zaměřením na zavedení EMS. Autorizovaná osoba uchazeči, po jeho přihlášení ke zkoušce, náhodně vybere a zašle jedno ze zadání; dva týdny před zkouškou zašle uchazeč studii autorizované osobě. Studie musí obsahovat kapitolu k metodikám tvorby registru závazných povinností (právních požadavků) a registru environmentálních aspektů, včetně popisu opatření k dosažení environmentálních cílů. Studie by měla mít minimálně 10 normostran textu (1 800 znaků na stránce).
Při obhajobě uchazeč přednese krátký referát k obsahu a postupu řešení studie, objajoba probíhá formou diskuse ke studii, autorizovaná osoba klade otázky, aby zjistila, zda uchazeč studii vypracoval samostatně, např. k důvodům zvoleného postupu a metodik, získávání a využití relevantních dat, možnosti chybného hodnocení a opatření k nápravě nebo riziku postupu.
ku.
U kompetence "Orientace v právních předpisech pro ochranu životního prostředí" jsou kritéria b), f), j), k), m) ověřována simulací aplikace právního předpisu pro modelovou situaci.
Stejně tak u kompetencí "Metodické řízení dokumentace a databází pro systém environmentálního managementu v organizaci", kritérium e) a u kompetence "Příprava odborných podkladů a stanovisek pro jednání organizace s kontrolními orgány a s orgány ochrany životního prostředí", kritéum a), jsou ověřována simulací aplikace právního předpisu pro modelovou situaci.
U kompetencí:
"Aplikace prvků systému managementu ochrany životního prostředí, kritéria a), c), d), f), g), h), j), l), n),
"Využívání metodik a dobrovolných nástrojů v systému environmentálního managementu", kritéria a), b), f),
"Metodické řízení dokumentace a databází pro systém environmentálního managementu v organizaci", kritéria c) a f),
"Vedení a moderování týmu, řízení projektu v systému environmentálního managementu" kritéria c), e),
"Příprava odborných podkladů a stanovisek pro jednání organizace s kontrolními orgány a s orgány ochrany životního prostředí", kritéum b),
jsou ověřována formou simulace konkrétní profesní ústní komunikace. Způsob komunikace by měl mít formu odborné diskuse obvyklé při jednání s kontrolními orgány nebo organizačními složkami a subjekty organizace.
Pro praktické ověřování připraví autorizovaná osoba ke zkoušce modelový provozní dokument pro tuto kompetenci:
Metodika přípravy odborných podkladů a stanovisek pro jednání organizace s kontrolními orgány a s orgány ochrany životního prostředí, kritérium c): Posoudit opatření předloženého havarijního plánu pro případ úniku závadných látek na základě vzorové struktury požadované vyhláškou č. 450/2005 Sb. Autorizovaná osoba připraví modelový provozní dokument, který bude obsahovat 10 chyb a nedostatků, nejméně šest z nich by měl uchazeč najít. Může se stát, že uchazeč vzhledem ke své praxi bude považovat za chybu i jiný text než chybu záměrně připravenou. Autorizovaná osoba označení takové chyby uzná, když uchazeč svůj názor v diskusi obhájí. Uchazeč může využít při přípravě předpisy, které si vybere z dostupné databáze.
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravila SR pro lesní a vodní hospodářství a životní prostředí, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
Centrum inovací a rozvoje
Agentura ochrany přírody a krajiny ČR