Hodnoticí standard

Autorizující orgán: Ministerstvo průmyslu a obchodu
Skupina oborů: Obchod
Povolání: Pracovník obchodního úseku
Platnost standardu: Od 19.6.2020 do neomezeně
Kvalifikační úroveň: 4

Hodnoticí standard


Kritéria a způsoby hodnoceni

Název odborné způsobilosti Úroveň

Orientace v příslušné oborové legislativě

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Orientovat se v platných právních předpisech upravujících uzavírání objednávek s obchodními partnery Ústní ověření
b Uvést zásady dodržování norem jakosti - např. ISO/TS 16949 Ústní ověření
c Uvést zásady hodnocení kvality dodávek výrobků a dodavatelů - EMS - Systém environmentálního řízení s ohledem na ochranu životního prostředí podle normy ISO 14 001, tzv. Environmental Management System Ústní ověření
d Uvést základní zásady BOZP a PO pro přepravu a skladování výrobků Ústní ověření
e Uvést zásady využití metody kritických bodů při přejímce a přepravě výrobků - HACCP Ústní ověření
f Uvést zásady práce s vnitřními organizačními směrnicemi firmy Ústní ověření
Je třeba splnit všechna kritéria.
4

Příprava podkladů a vedení požadované evidence v rámci obchodního styku s obchodními partnery

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Popsat proces sledování stavu zásob, obrátky zboží na skladě a nabídky zboží od dodavatelů Ústní ověření
b Uvést základní náležitosti obchodní smlouvy Ústní ověření
c Uvést podmínky a postupy reklamačního řízení dodávek zboží Ústní ověření
d Popsat a předvést vedení evidence o pohybu zásob ve skladě Praktické předvedení a ústní ověření
e Připravit podklady pro objednávku zboží podle objednávkového katalogu Praktické předvedení
f Porovnat nabídky jednotlivých dodavatelů podle stanovených kritérií firmy (užitné vlastnosti, cena, kvalita, dodací lhůty) Praktické předvedení
g Sestavit objednávku pro dodavatele na základě požadavků výroby Praktické předvedení
h Přepočítat zahraniční měnu na tuzemskou podle aktuálního kurzu při platbě v cizí měně Praktické předvedení
Je třeba splnit všechna kritéria.
4

Provádění poptávkových řízení

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Uvést základní typy poptávkových řízení Ústní ověření
b Uvést základní pravidla komunikace při poptávkovém řízení Ústní ověření
c Předvést vybraný typ komunikace Praktické předvedení
d Uvést zásady komunikace s dodavatelem Ústní ověření
e Vyjmenovat druhy elektronických, písemných a ústních komunikačních kanálů, kterými lze získat informace o sortimentu u konkrétního dodavatele Ústní ověření
f Komunikovat s dodavateli v cizím jazyce na základní úrovni Praktické předvedení
Je třeba splnit všechna kritéria.
4

Evidence dodavatelů zboží

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Uvést základní členění dodavatelů zboží Ústní ověření
b Uvést náležitosti dokumentace vztahující se k databázi dodavatelů Ústní ověření
c Popsat evidenci kvality dodávek, dodržování termínů a jakostních norem u jednotlivých dodavatelů Ústní ověření
d Uvést možné elektronické a listinné informační zdroje a vyhledat dodavatele Praktické předvedení a ústní ověření
e Předvést zaevidování nového dodavatele do seznamu dodavatelů a vyhledání konkrétního dodavatele určeného druhu výrobků s využitím softwarového vybavení Praktické předvedení
f Vysvětlit a předvést postup při kategorizaci dodavatelů podle kritérií odběratelské firmy Praktické předvedení a ústní ověření
g Stanovit možná rizika zajištění zásobování od jednotlivých dodavatelů Praktické předvedení
Je třeba splnit všechna kritéria.
4

Posuzování a porovnávání ekonomické výhodnosti pořizovaných produktů a služeb

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Předvést orientaci v katalogových nabídkách zboží Praktické předvedení
b Předvést postup při vyhledávání nabídkových cen s využitím internetového rozhraní Praktické předvedení a ústní ověření
c Zpracovat na základě průzkumu srovnávací tabulky nabídkových cen Praktické předvedení
d Uvést možnosti využití srovnávací tabulky pro vyjednávání s dodavateli Ústní ověření
e Popsat sledování vývoje cen na komoditních trzích Ústní ověření
f Uvést zásady regulace nákupu podle aktuálního vývoje cen na komoditních trzích Ústní ověření
g Vyhodnotit jednotlivé dodávané výrobky z hlediska obratu, marže a zisku za dané časové období Praktické předvedení
Je třeba splnit všechna kritéria.
4

Práce s informačními a komunikačními technologiemi v oblasti nákupu

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Orientovat se v možném informačně - technologickém vybavení na pracovišti Ústní ověření
b Předvést a popsat postup při zahájení práce s informačními a komunikačními technologiemi Praktické předvedení a ústní ověření
c Předvést orientaci na internetovém vyhledavači Praktické předvedení a ústní ověření
d Předvést obsluhu technického a softwarového vybavení oddělení nákupu Praktické předvedení a ústní ověření
Je třeba splnit všechna kritéria.
4

Zpracování příslušné dokumentace a evidence ve skladovém hospodářství

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Předvést vedení evidence o pohybu zásob na skladě - ručně/s využitím výpočetní techniky Praktické předvedení
b Zjistit fyzický stav zásob ve skladě Praktické předvedení
c Porovnat fyzický stav zásob s účetním a zaznamenat zjištěné rozdíly Praktické předvedení
d Vypočítat obrátku zásob u jednotlivých druhů zásob na skladě Praktické předvedení
e Stanovit minimální, maximální, optimální a bezpečnostní zásobu ve skladě Praktické předvedení
Je třeba splnit všechna kritéria.
4

Pokyny k realizaci zkoušky

Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.

Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO), o čemž bude autorizovanou osobou vyhotoven a uchazečem podepsán písemný záznam.

 

Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, je oprávněna předčasně ukončit zkoušku, pokud vyhodnotí, že v důsledku činnosti uchazeče bezprostředně došlo k ohrožení nebo bezprostředně hrozí nebezpečí ohrožení zdraví, života a majetku či životního prostředí. Zdůvodnění předčasného ukončení zkoušky uvede AOs do Záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Uchazeč může ukončit zkoušku kdykoliv v jejím průběhu, a to na vlastní žádost.

 

Zdravotní způsobilost pro vykonávání pracovních činností této profesní kvalifikace je vyžadována a prokazuje se lékařským potvrzením (odkaz na povolání v NSP - https://nsp.cz/jednotka-prace/pracovnik-obchodniho-usek#zdravotni-zpusobilost). Zdravotní způsobilost je nutno doložit platným zdravotním průkazem.

Kritéria je nutno ověřovat v reálném provozu, nebo ve cvičných prostorách pod dohledem autorizované osoby.

 

Kompetence "Provádění poptávkových řízení", kritérium f) - uchazeč s 2týdenním předstihem před zkouškou sdělí cizí jazyk, ve kterém bude ověřována jazyková způsobilost. Prokázat schopnost ústně a písemně komunikovat v cizím jazyce na základní úrovni bude prakticky ověřena ústně a písemně autorizovanou osobou, resp. autorizovaným zástupcem autorizované osoby. Pro splnění tohoto kritéria uchazeč před zahájením zkoušky obdrží seznam výrobků nebo zboží, adresu dodavatele a odběratele. Při písemném ověření uchazeč zpracuje krátkou žádost o zaslání nabídkového katalogu konkrétních výrobků a písemnou objednávku minimálně tří druhů zboží se specifikací dodacích podmínek. Písemně ověření by mělo trvat maximálně 10 minut. Při ústním ověření předvede uchazeč oslovení dodavatele s žádostí o zaslání nabídkového katalogu konkrétních výrobků a předvede dotaz na požadované zboží z hlediska druhu a počtu objednávaných kusů. Zároveň ústně objedná minimálně tři druhy zboží se specifikací dodacích podmínek. Ústní ověření by mělo trvat maximálně 10 minut.

Kompetence „Evidence dodavatelů zboží“ – kritérium d) – g). Uchazeč obdrží před zahájením zkoušky katalogy a seznam kritérií pro kategorizaci dodavatelů. U zkoušky vyhledá dodavatele, zaeviduje ho, rozdělí dodavatele podle kritérií odběratelské firmy (například sortimentu, dodací lhůty, platebních podmínek, servisu, záruky, slevy a bonusů) a stanoví možná rizika při zajištění zásob.

 

Kompetence „Posuzování a porovnávání ekonomické výhodnosti pořizovaných produktů a služeb", kritérium g) - uchazeč obdrží před zahájením zkoušky sestavu skladových zásob s minimálně 10 výrobky a údaji v požadovaném členění. Uchazeč vyhodnotí jednotlivé dodávané výrobky z hlediska největšího obratu a nejnižší ceny za dané časové období a seřadí je sestupně od nejvýhodnějšího.

 

Kompetence – "Práce s informačními a komunikačními technologiemi", kritérium b) - d). Uchazeč si při zahájení zkoušky zapne počítač ze stavu off-line, doplní kancelářský papír a předvede výměnu toneru v tiskárně. Autorizovaná osoba zadá uchazeči vyhledat na internetu minimálně tři druhy zboží u konkrétního dodavatele. Zároveň autorizovaná osoba zadá uchazeči vyhledat v počítači příslušný obchodní software skladového hospodářství a v něm vyhledat minimálně tři položky zboží.

Výsledné hodnocení

Zkoušející hodnotí uchazeče zvlášť pro každou kompetenci a výsledek zapisuje do záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Výsledné hodnocení pro danou kompetenci musí znít „splnil“ nebo „nesplnil“ v závislosti na stanovení závaznosti, resp. nezávaznosti jednotlivých kritérií u každé kompetence. Výsledné hodnocení zkoušky zní buď „vyhověl“, pokud uchazeč splnil všechny kompetence, nebo „nevyhověl“, pokud uchazeč některou kompetenci nesplnil. Při hodnocení „nevyhověl“ uvádí zkoušející vždy zdůvodnění, které uchazeč svým podpisem bere na vědomí.

Počet zkoušejících

Zkouška probíhá před jednou autorizovanou osobou; zkoušejícím je jedna autorizovaná fyzická osoba s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci anebo jeden autorizovaný zástupce autorizované podnikající fyzické nebo právnické osoby s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci.

V případě ověřování jazykových kompetencí (viz výše), pokud autorizovaná osoba nemá kvalifikaci v příslušném cizím jazyce na úrovni magisterského studia (doloží diplom), nebo v daném jazyce nezískala a nedoložila certifikát úrovně minimálně B2 podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky, musí být při zkoušce přítomna také další osoba, která tyto kvalifikační požadavky splňuje.

Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby, resp. autorizovaného zástupce autorizované osoby

Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby musí splňovat tyto požadavky :

 

  1. Střední vzdělání s maturitní zkouškou v oblasti obchodu a alespoň 5 let praxe jako osoba odpovědná za řízení činností v oblasti obchodního provozu ve spojitosti s prodejem zboží nebo ve funkci učitele odborných předmětů nebo odborného výcviku.
  2. Vyšší odborné vzdělání v oblasti obchodu a alespoň 5 let praxe jako osoba odpovědná za řízení činností v oblasti obchodního provozu nebo ve funkci učitele odborných předmětů nebo odborného výcviku.
  3. Vysokoškolské vzdělání se zaměřením na management, ekonomii, obchod a služby + alespoň 5 let praxe jako osoba odpovědná za řízení činností v oblasti obchodního provozu, nebo jako osoba ve funkci vedoucího úseku nebo provozu zahrnující pracoviště se skladováním a prodejem zboží nebo ve funkci učitele odborných předmětů nebo odborného výcviku.

 

Další požadavky:

  • Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, která nemá odbornou kvalifikaci pedagogického pracovníka podle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, nebo nemá odbornou kvalifikaci podle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, nebo praxi v oblasti vzdělávání dospělých (včetně praxe z oblasti zkoušení), nebo nemá osvědčení o profesní kvalifikaci 75-001-T Lektor dalšího vzdělávání, může být absolventem přípravy zaměřené zejména na praktickou aplikaci části první, hlavy III a IV zákona č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání a o změně některých zákonů (zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání), ve znění pozdějších předpisů, a přípravy zaměřené na vzdělávání a hodnocení dospělých s důrazem na psychologické aspekty zkoušení dospělých v rozsahu minimálně 12 hodin.

 

Žadatel o udělení autorizace prokazuje splnění požadavků na odbornou způsobilost autorizujícímu orgánu, a to předložením dokladu nebo dokladů o získání odborné způsobilosti v souladu s hodnoticím standardem této profesní kvalifikace, nebo takovým postupem, který je v souladu s požadavky uvedenými v hodnoticím standardu této profesní kvalifikace autorizujícím orgánem stanoven.

 

Žádost o udělení autorizace naleznete na internetových stránkách autorizujícího orgánu: Ministerstvo průmyslu a obchodu, www.mpo.cz.

Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky

Součástí materiálně-technického zázemí musí být minimálně:

  • Skladové prostory nebo cvičné prostory s minimálně jedním skladovým regálem o třech skladových pozicích
  • Skladové prostory nebo cvičně prostory s minimálně jedním skladovým regálem o třech skladových pozicích pro potřeby inventarizace
  • Sestava zásob s 10 kusy výrobků nebo zboží uložených v kartonových baleních o maximální váze jednoho kartonu 20 kg a údaje pro provedení inventarizace zásob zboží
  • 10 kusů kartonových balení různých druhů zboží nebo výrobků o maximální váze jednoho kartonu 20 kg
  • Počítač, monitor, tiskárna, on-line připojení k internetu, kancelářský balíček Office
  • Software na editaci fotografií
  • Software obsahující soubor - nákup, evidence dodavatelů a skladové hospodářství
  • Platná legislativa z oboru v listinné nebo v elektronické podobě
  • Seznam výrobků nebo zboží, adresy dodavatelů a odběratelů
  • Vnitropodnikový předpis stanovující požadovanou dobu obratu zásob a obrátku zboží ve skladu
  • Skladové výdejky a příjemky, skladové karty zboží
  • Vnitropodnikový předpis pro provádění inventarizace a tiskopis pro inventarizaci zásob
  • Reklamační řád
  • Listinná databáze portfolia dodavatelů a přístup k této databázi
  • Kancelářský papír, toner, kalkulačka, psací potřeby
  • Interní předpis pro ochranu osobních údajů ve firmě
  • Interní předpis o zabezpečení databází firmy

 

Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby musí zajistit, aby pracoviště byla uspořádána a vybavena tak, aby pracovní podmínky pro realizaci zkoušky z hlediska BOZP odpovídaly bezpečnostním požadavkům a hygienickým limitům na pracovní prostředí a pracoviště.

 

K žádosti o udělení autorizace žadatel přiloží seznam materiálně-technického vybavení dokládající soulad s požadavky uvedenými v hodnoticím standardu pro účely zkoušky. Zajištění vhodných prostor pro provádění zkoušky prokazuje žadatel odpovídajícím dokladem (např. výpis z katastru nemovitostí, nájemní smlouva, dohoda) umožňujícím jejich užívání po dobu platnosti autorizace.

Doba přípravy na zkoušku

Uchazeč má nárok na celkovou dobu přípravy na zkoušku v trvání 60 minut. Do doby přípravy na zkoušku se nezapočítává doba na seznámení uchazeče s pracovištěm a s požadavky BOZP a PO.

Doba pro vykonání zkoušky

Celková doba trvání vlastní zkoušky jednoho uchazeče (bez času na přestávky a na přípravu) je 4 až 6 hodin (hodinou se rozumí 60 minut).

Na tvorbě standardu se podíleli

Hodnoticí standard profesní kvalifikace připravila SR pro obchod a marketing, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.

 

Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:

Coop Jednota

Coop Škola hotelnictví a gastronomie

Polák Jaroslav - OSVČ - Výroba, obchod a služby neuvedené v přílohách 1 až 3 živnostenského zákona

ČSOB

Svaz obchodu a cestovního ruchu