Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti |
Úroveň |
Plánování druhu a množství zásob pro obchodně provozní jednotku dle předpokládaného prodeje
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Popsat vedení evidence o pohybu zásob na prodejně
|
Ústní ověření
|
b |
Připravit podklady pro objednávku zboží
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
c |
Vysvětlit způsob vedení komunikace s dodavateli
|
Ústní ověření
|
d |
Zpracovat plán předpokládaného prodeje zboží jako podklad pro objednávku
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
3 |
Přejímka, výkup, skladování, ošetřování zboží a manipulace se zásobami v obchodně provozní jednotce
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Provést přejímku zásob kvalitativně, kvantitativně a sortimentně
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
b |
Zkontrolovat doklady vázané na přejímku zásob (kvantitativně, kvalitativně)
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
c |
Vyhotovit a evidovat doklady spojené s řešením problémů vzniklých při přejímce zásob
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
d |
Popsat způsob skladování a ošetřování zásob ve sféře oběhu v souladu s charakterem zásob (dodržování HACCP) podle sortimentu a podle zásad logistiky
|
Ústní ověření
|
e |
Popsat manipulaci se zásobami dle charakteru sortimentu v souladu s hygienickými a bezpečnostními předpisy, předpisy na ochranu životního prostředí
|
Ústní ověření
|
f |
Předvést práci s přístroji, strojovým a jiným zařízením obchodně provozní jednotky
|
Praktické předvedení
|
g |
Pracovat s doklady spojenými s pohybem zboží na provozovně
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
3 |
Posuzování kvality zboží
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Senzoricky zkontrolovat a zhodnotit druh a kvalitu zboží při příjmu, při reklamacích zákazníka, vůči dodavateli
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
Je třeba splnit uvedené kritérium. |
|
3 |
Příprava a úprava zboží k prodeji
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Zvážit, změřit a označit zboží cenovkou
|
Praktické předvedení
|
b |
Zabalit zboží odpovídajícím obalovým materiálem a vhodným technickým postupem nebo podle přání zákazníka
|
Praktické předvedení
|
c |
Vysvětlit účel kritických bodů, např. systému HACCP
|
Ústní ověření
|
d |
Připravit zboží k nabídce a prodeji
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
e |
Vystavit nabízené zboží s uplatněním estetických, hygienických, bezpečnostních a dalších předpisů podle charakteru zboží do připraveného prodejního prostoru
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
3 |
Kalkulace ceny a vyúčtování tržeb
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Vypočítat prodejní cenu z dodacího listu na základě vnitřních předpisů
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
b |
Propočítat hodnoty celého dodacího listu, zkontrolovat součet na soupisce dodacích listů a řešit případné rozdíly
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
c |
Přecenit zboží podle vnitřních předpisů
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
d |
Provést kontrolu denní tržby
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
e |
Provést odvod tržby, popsat a vysvětlit princip vedení evidence trezoru
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
3 |
Nabídka prodávaného zboží dle sortimentu s odbornou poradenskou službou
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Zvolit formu předvádění a poskytnutí informací ke zboží či službě s ohledem na typ, věk, pohlaví zákazníka
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
b |
Předvést zboží zákazníkovi a informovat zákazníka o vlastnostech zboží, jeho použití a ošetřování. Vysvětlit přednosti zboží a možnosti substitutu
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
c |
Uskutečnit dodatečnou nabídku (doplňkový sortiment) a nabídku nových druhů zboží
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
d |
Reagovat na dotazy fiktivního zákazníka, týkající se funkce používání zboží (modelová situace)
|
Ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
3 |
Úprava a aranžování zboží v obchodně provozní jednotce a výkladních skříních
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Upravit zboží pro aranžování
|
Praktické předvedení
|
b |
Připravit a upravit prostor pro aranžování
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
c |
Aranžovat zboží v prodejně a výkladní skříni
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
d |
Manipulovat s aranžérským nářadím a pomůckami
|
Praktické předvedení
|
e |
Zhotovit cenovky, popisky a grafické informace ke zboží
|
Praktické předvedení
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
3 |
Zajišťování a poskytování doplňkových služeb spojených s prodejem a odběrem zboží zákazníkovi
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Popsat příjem objednávky na zboží od zákazníka
|
Ústní ověření
|
b |
Předvést vyskladnění zboží zákazníkovi podle dodaných podkladů (prodejka)
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
c |
Senzoricky zkontrolovat stav obalů vydávaného zboží
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
d |
Popsat základní evidenci ve skladu a vyplnit příslušné tiskopisy písemnou nebo elektronickou formou
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
e |
Vyhotovit dokumenty spojené s objednávkou
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
f |
Popsat vedení evidence objednávek
|
Ústní ověření
|
g |
Popsat postup vydání zboží zákazníkovi ze skladu
|
Ústní ověření
|
h |
Předvést balení zboží způsobem odpovídajícím druhu a vlastnostem zboží včetně dárkového způsobu nebo podle přání zákazníka
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
3 |
Obsluha pokladny a pokladních systémů
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Převzít počáteční hotovost a odstranit případné nedostatky před zahájením práce na pokladně
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
b |
Zprovoznit pokladnu, řešit problémy provozu pokladny
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
c |
Komunikovat vhodně se zákazníkem, řešit obvyklé i neobvyklé situace při obsluze zákazníka
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
d |
Účtovat ceny zboží mechanicky nebo za pomoci čtecího zařízení kontrolní pokladny, kontrolovat ceny zboží, odstranit vzniklé nedostatky při účtování cen
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
e |
Stornovat platbu na pokladně, vystavit příslušný doklad a evidovat ho
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
f |
Provést základní údržbu pokladny (výměna pásky) a odstranit drobnou technickou závadu
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
g |
Předvést umístění značení EET na pokladním dokladu a vysvětlit pojmy - tržba evidovaná v běžném režimu a tržba evidovaná ve zjednodušeném režimu.
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
3 |
Přepočet cen zboží a služeb na cizí měnu při platbách na pokladnách
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Přepočítat cenu zboží na požadovanou měnu
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
b |
Manipulovat s cizí měnou na pokladně
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
Je třeba splnit obě kritéria. |
|
3 |
Přijímání hotovostních i bezhotovostních plateb za zboží a služby od zákazníků v obchodně provozní jednotce
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Zvolit způsob platby na pokladně
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
b |
Předvést příjem hotovosti a cenin, ověření platnosti měny nebo platnosti ceniny (stravenky, dárkové kupony, šeky aj.), vyúčtovat platbu zákazníkovi, uložit hotovost a ceniny do pokladny
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
c |
Předvést manipulaci s platební kartou zákazníka (identifikace karty, předložení dokladu o bezhotovostní platbě k autorizaci zákazníkem aj.) při dodržení bezpečnostních pravidel platby kartou
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
d |
Popsat evidenci dokladů o bezhotovostních platbách a platbách ceninami
|
Ústní ověření
|
e |
Uvést způsoby řešení vzniklých nedostatků při bezhotovostních i hotovostních platbách
|
Ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
3 |
Vyplňování prodejní dokumentace, příprava příslušných dokumentů v obchodně provozní jednotce
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Vystavit předepsanou prodejní dokumentaci např. záruční list, paragon aj.
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
b |
Poskytnout zákazníkovi informace ve spojitosti s prodejní dokumentací
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
Je třeba splnit obě kritéria. |
|
3 |
Inventarizace zásob v obchodně provozní jednotce
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Provést inventarizaci zásob podle zadaných kritérií a postupů
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
b |
Porovnat fyzický stav zásob s účetním stavem zásob a zaznamenat zjištěné rozdíly
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
c |
Odstranit nedostatky zjištěné inventurou v souladu s platnými předpisy
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
3 |
Jednání ve styku se zákazníky, obchodními partnery a kontrolními orgány v souladu s platnou legislativou
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Vyjmenovat podmínky a postupy reklamace zboží
|
Ústní ověření
|
b |
Popsat a předvést řešení možné situace při reklamaci zboží
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
c |
Vyjmenovat základní právní normy vztahující se k prodeji zboží a specifikovat jejich obsah
|
Ústní ověření
|
d |
Vyplnit příslušné doklady spojené s reklamací zboží podle platné legislativy
|
Praktické předvedení
|
e |
Popsat a předvést komunikaci se zákazníkem při stížnostech a reklamacích zboží v souladu s předepsanými normami
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
f |
Popsat a předvést řešení různých konfliktních situací při komunikaci se zákazníkem s ohledem na věk a typ zákazníka, formu prodeje a sortiment zboží
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
g |
Komunikovat se zákazníky v cizím jazyce na základní úrovni
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
h |
Kultivovaně komunikovat se zákazníkem v českém jazyce
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
i |
Profesionálně jednat s kontrolními orgány v souladu s platnou legislativou
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
j |
Dodržovat pravidla úspěšného prodeje při komunikaci se zákazníkem
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
3 |
Orientace v příslušné oborové legislativě
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Uvést zdroje přístupu k potřebné legislativě v elektronické nebo tištěné podobě
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
b |
Vyjmenovat a charakterizovat tři hlavní kontrolní orgány včetně jejich profesního zaměření
|
Ústní ověření
|
c |
Prokázat znalost BOZP a PO, kontroly a opatření kritických bodů - HACCP
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
3 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO). Zdravotní způsobilost je vyžadována (odkaz na povolání v NSP - http://katalog.nsp.cz/zdravotniPodminky.aspx?id_jp=102792).
Bližší pokyny k realizaci zkoušky
Kompetence Připravit zboží k nabídce a prodeji, kritérium d)
Zkouška může, ale nemusí probíhat v potravinářském provozu. V případě, že zkouška bude probíhat v potravinářském provozu, je nutné dodržovat předpisy spojené s manipulací s potravinami, zásady hygieny a uchazeč musí ke zkoušce předložit platný zdravotní průkaz.
Kompetence Jednání ve styku se zákazníky, obchodními partnery a kontrolními orgány v souladu s platnou legislativou, kritérium f)
Autorizovaná osoba si pro potřeby ověření kompetence, vybere jeden z následujících scénářů:
a) dítě s lístečkem, na kterém je napsáno zboží k nákupu
b) maminka s kočárkem bez nákupního vozíku
c) muž, žena nebo mladiství bez nákupního vozíku
d) špatně vidící důchodce
e) zákazník vyžadující reklamaci zboží
f) zloděj přistižený při krádeži
Kritéria je nutno ověřovat v reálném provozu nebo ve cvičných prostorách pod dohledem autorizavané osoby.
Při samotné zkoušce se autorizovaná osoba zaměří na teoretické i praktické činnosti, které charakterizují danou pracovní pozici. Veškeré uvedené úkoly a činnosti budou realizovány na pracovišti, které bude mít dostačující zázemí a prostory k vykonání zkoušky, včetně technického vybavení, které je uvedeno v další části tohoto dokumentu (viz nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky).
Pro splnění některých úkolů uvedených v kritériích hodnocení je potřeba poskytnout uchazeči firemní podklady, které jsou součástí materiálních a technických předpokladů.
Schopnost ústně komunikovat se zákazníkem v cizím jazyce na základní úrovni (úroveň A2, dle klasifikace Společného evropského referenčního rámce pro jazyky) bude prokázána takto: uchazeč s dvoutýdenním předstihem před zkouškou sdělí cizí jazyk, ve kterém bude ověřována jazyková způsobilost. Je-li uchazeč držitelem platného certifikátu alespoň úrovně A2, je možné toto kritérium považovat za splněné. Ústní ověření by mělo trvat minimálně 5 a maximálně 10 minut.
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravila SR pro obchod a marketing, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
Coop Jednota
Coop Škola hotelnictví a gastronomie
Výroba, obchod a služby neuvedené v přílohách 1 až 3 živnostenského zákona
ČSOB
Svaz obchodu a cestovního ruchu