Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti |
Úroveň |
Orientace v konstrukci osobních a užitkových automobilů
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Popsat druhy, provozní vlastnosti a rozdíly jednotlivých hnacích agregátů
|
Písemné ověření
|
b |
Popsat druhy a vlastnosti paliv používaných v motorových vozidlech
|
Písemné ověření
|
c |
Popsat alternativní pohony osobních a užitkových automobilů
|
Písemné ověření
|
d |
Popsat jednotlivé druhy a vlastnosti pohonů, převodovek a spojek
|
Písemné ověření
|
e |
Popsat konstrukci a užitné vlastnosti jednotlivých druhů karosérií
|
Písemné ověření
|
f |
Popsat účel jednotlivch prvků komfortní výbavy osobních a užitkových automobilů
|
Písemné ověření
|
g |
Popsat účel jednotlivých bezpečnostních prvků výbavy osobních a užitkových automobilů
|
Písemné ověření
|
h |
Popsat konstrukci podvozku osobních a užitkových automobilů
|
Písemné ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Orientace v technické a prodejní dokumentaci osobních a užitkových automobilů
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Vyhledat v základní technické dokumentaci osobních a užitkových automobilů parametry určeného motorového vozidla
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
b |
Vysvětlit na propagačních materiálech osobních a užitkových automobilů přednosti určeného vozidla
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
c |
Sestavit v elektronickém konfigurátoru osobních nebo užitkových automobilů nabídku
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
d |
Orientovat se v záručních podmínkách osobních a užitkových automobilů
|
Ústní ověření
|
e |
Znát termíny technické kontroly a emisních normách
|
Ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Orientace ve finančních, pojistných a registračních službách v rámci prodeje vozidel
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Popsat jednotlivé druhy a použití finančních produktů pro koupi nebo pronájem vozidel
|
Písemné ověření
|
b |
Popsat jednotlivé druhy pojistných produktů automobilů
|
Písemné ověření
|
c |
Popsat způsob registrace nového a ojetého automobilu
|
Písemné ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Orientace v organizaci, IT systémech a administrativě prodeje
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Předvést ovládání informačních systémů používaných při prodeji automobilů
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
b |
Popsat jednotlivé administrativní kroky při prodeji automobilů
|
Písemné ověření
|
c |
Popsat úkony předprodejní přípravy nového automobilu
|
Písemné ověření
|
d |
Popsat ekonomickou stránku prodeje a faktory ovlivňující výsledný zisk z prodeje vozidla
|
Písemné ověření
|
e |
Vyhodnotit efektivitu prodeje
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Komunikace se zákazníky
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Odhadnout osobnost zákazníka a zvolit odpovídající formu komunikace
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
b |
Předvést osobní komunikaci se zákazníkem
|
Praktické předvedení
|
c |
Předvést elektronickou komunikaci se zákazníkem
|
Praktické předvedení
|
d |
Předvést řešení konfliktní situace v rámci komunikace se zákazníkem
|
Praktické předvedení
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Orientace v marketingových aktivitách
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Popsat jednotlivé druhy marketingových aktivit obchodníka
|
Ústní ověření
|
b |
Popsat způsoby online marketingových aktivit
|
Ústní ověření
|
c |
Popsat proaktivní získávání zájemců
|
Ústní ověření
|
d |
Zpracovat příchozí požadavky zákazníků
|
Ústní ověření
|
e |
Popsat specifika potřeb nového a stávajícíhco zákazníka
|
Ústní ověření
|
f |
Popsat způsob propagace výrobce vozidla - značka
|
Ústní ověření
|
g |
Popsat specifika marketingových aktivit zaměřených na firemní zákazníky
|
Ústní ověření
|
h |
Popsat způsob poprodejní péče o zákazníka, upevňování vazby mezi zákazníkem a prodejcem/značkou
|
Ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Analýza potřeb zákazníka a prezentace automobilu
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Předvést uvítání zákazníka
|
Praktické předvedení
|
b |
Analyzovat potřeby zákazníka při koupi nového osobního nebo užitkového automobilu
|
Praktické předvedení
|
c |
Pezentovat zákazníkovi určený typ osobního automobilu nebo užitkového automobilu
|
Praktické předvedení
|
d |
Provést předváděcí jízdu
|
Praktické předvedení
|
e |
Nabídnout a popsat volitelnou a doplňkovou výbavu automobilu
|
Praktické předvedení
|
f |
Nabídnout a popsat originální příslušenství
|
Praktické předvedení
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Zpracování nabídky a prodejní smlouvy
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Zpracovat nabídku dle analýzy potřeb zákazníka a její modifikace
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
b |
Zpracovat návrh smlouvy, projednat se zákazníkem a uzavřít jejím podpisem
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
c |
Objednat vozidlo a stanovit čekací dobu jeho dodání
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Předání automobilu zákazníkovi
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Provést kontrolu dodaného automobilu, dokumentace a podkladů k předání
|
Praktické předvedení
|
b |
Pozvat zákazníka k předání automobilu
|
Praktické předvedení
|
c |
Předvést dodaný automobilu zákazníkovi, včetně seznámení s ovládáním, obsluhou a základní údržbou
|
Praktické předvedení
|
d |
Seznámit zákazníka s možnostmi servisování vozidla během provozu
|
Praktické předvedení
|
e |
Předat veškerou dokumentaci k vozidlu
|
Praktické předvedení
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Orientace v prodeji vozidel firemním zákazníkům
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Popsat specifika prodeje osobních nebo užitkových vozidel firemním zákazníkům
|
Písemné ověření
|
b |
Zpracovat nabídku vozového parku firemnímu zákazíkovi
|
Praktické předvedení
|
c |
Popsat nabídku služeb pro správu vozového parku firemních zákazníků
|
Písemné ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Orientace v nákupu a prodeji ojetých vozidel
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Popsat specifika prodeje ojetých vozidel
|
Ústní ověření
|
b |
Popsat zásady stanovování ceny ojetého vozidla
|
Ústní ověření
|
c |
Stanovit odhad ceny ojetého vozu
|
Praktické předvedení
|
d |
Zpracovat nabídku odkupu ojetého vozu protihodnotou při koupi nového vozu
|
Praktické předvedení
|
e |
Popsat legislativní aspekty prodeje ojetého vozu
|
Ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO). Zdravotní způsobilost je vyžadována (odkaz na povolání v NSP - http://katalog.nsp.cz/karta_tp.aspx?id_jp=30687&kod_sm1=17).
Vstupní předpoklady: vyučení v oboru automechanik (kód oboru: 23-68-H/001) nebo mechanik opravář motorových vozidel (kód: 23-68-H/01) nebo autoelektrikář (kód oboru: 26-57-H/01) nebo odpovídající profesní kvalifikace mechanik podvozků, převodů, hnacích agregátů a příslušenství osobních automobilů, řidičské oprávnění sk. "B".
Specifikace podmínek ověřování některých kritérií:
Komunikace se zákazníky d) Předvést řešení konfliktní situace v rámci komunikace se zákazníkem - jedná se o komunikaci v situacích: reklamace automobilu, vyjednávání o ceně, nespokojený zákazník atd.
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravila SR pro ostatní služby, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
SAČR
ISŠA Brno
Porsche InterAuto CZ
Auto Unger
Renault ČR