23.11.2015

Markétě bylo přes 30. Léta pracovala ve sportovním centru (důležitý fakt pro její budoucnost). Poté se ocitla v kanceláři (další důležitý fakt pro její budoucnost). Ouha! Úplně odlišná práce. Úplně jiný režim. A úplně jiné prostředí. Najednou zoufalý nedostatek pohybu, na který byla zvyklá. Uvěznění v kleci. A po každém jídle únava. Co byste dělali Vy?

1) Hledali byste jinou práci?
2) Doháněli byste pohybový deficit sportováním po práci?
3) Ale co když po práci už na sport nemáte čas nebo chuť?

Markéta ze své fitkové minulosti věděla, že kdo celý den sedí u stolu, toho není legrace rozhýbat. A kdo se nehýbe, tomu začne těžkout bříško, zadek i hlava. Je unavený, už když se dívá na sport v televizi.

Bude to znít kuriózně, ale Markéta vlastně svou podnikatelskou budoucnost objevila DÍKY TOMU, že musela nerada sedět v kanceláři a funět nad obědem. To, nač si tolik stěžovala, ji totiž dovedlo od zaměstnání k vlastnímu podnikání…

Uvažovala moudře:

Každý sedavý zaměstnanec potřebuje mít energii na svůj výkon. Když ale sedí, tak se nepohybuje a energii přijímá jen ze stravy. A jestliže chce jídlem doplnit energii co nejrychleji, jí co nejkaloričtěji. Hlavně sladké nebo tučné. Jenže tak kalorická jídla vyžadují náročnější zpracování. O to více krve se spustí z mozku do žaludku, aby vypomohlo při trávení. A odkrvený mozek nefunguje optimálně. Jídlem zmožený zaměstnanec je neproduktivní a navíc líný. Jeho taktika ho dovedla k OPAKU toho, co si přál.

A tak Markétu napadlo vymyslet jídlo, které bude sedavému zaměstnanci neustále po ruce, nicméně lehké, zdravé a dostatečně výživné. „Začala jsem se svačinkami pro kolegyňky v kanceláři. Časem se z podomácku vyráběných müsli tyčinek vyvinuly vymazlenější veganské tyčinky z ovoce, oříšků a semínek, později ještě doplněné o takzvané superpotraviny, tedy suroviny budoucnosti s vysokým obsahem zdraví prospěšných látek. Nic ze zvířat, tedy žádné mléko, žádné bílé cukry, žádné výčitky.“

Základem celého úspěchu však nebyl nápad. Ale to, že Markéta začala (zpočátku jen ve volném čase) dělat to, co ji těší. Tím si daleko rychleji rozšiřovala obzory. Co nás baví, tomu se totiž věnujeme rádi, bez odkladů a výmluv, a jednoduše se v tom zlepšujeme (rádi se vzděláváme v tom, co nás naplňuje). Tak Markéta pochytila mimo jiné to, že je dobré pracovat s hráškem, „který má vynikající skladbu aminokyselin, je rostlinný, tedy lehce stravitelný.“

Jistěže podobné tyčinky mohou napadnout každého. Ale netvrdší podnikatelská pravda zní: Nápad nikoho nezajímá. Výsledek totiž dělá jedině realizace, uskutečnění nápadu. A aby Markéta mohla správně realizovat, potřebovala správné odpovědi na tyto otázky:

Je opravdu vhodné přijít s tímto produktem v tuto dobu?

Jak konkrétně seženu zákazníka?

Neplýtvám energií na něco, co nemá budoucnost?

Jak přesně mám nacenit svůj produkt, aby nebyl příliš drahý (nedostupný) ani příliš levný (nedůvěryhodný)?

Markéta své odpovědi našla. S výrobou neměla problém. Kolem máminy zástěry se v kuchyni točila odmala. S pečením tyčinek si tedy poradila. A i kdyby si neporadila, nebylo by to podstatné – platí přece, že co neumím já, to může umět někdo jiný, stačí ho jen najmout… A stejně tak platí, že každý smysluplný produkt stačí zkusit na trhu, zda se uchytí. A kde nabídnout zdravé tyčinky, aby to mělo hlavu a patu? Ach, jak prosté.

Markéta mohla samozřejmě pasivně čekat se svým produktem a čekat, kdo se ozve. Ale ona se rozhodla pro rychlou expanzi. Bez reklamy. Bez vydané koruny na propagaci. 

Markétiny tyčinky, tak odlišné proti kalorickým bombám – přeslazeným müsli tyčinkám v sirupu, čokoládě nebo jogurtu – jako první objednalo jedno studio jógy, Karma Yoga v Praze na Vinohradech. Jeho klienti byli spokojeni a rozevřel se rychlý „paprskovitý deštník“, jak se říká rozhlášení zajímavého produktu do okolí. Dobré zboží se chválí samo. Za chvíli vedle sportovních studií přibyla klíčová zákaznická skupina. Maminky. „Nejúžasnější je, že se v životě sbližují lidé s podobnými zájmy. Produkt, který jednomu vyhovuje, pak letí jako namydlený blesk celou skupinou. Největší radost mi dělají maminky. Tyčinky začaly dávat dětem jako zdravou svačinku do školy. Markétinými zákazníky tak mohou být prakticky všichni. Protože vždycky někdo spadá do jedné ze 3 skupin: 1) nechce přibrat, i když ho honí mlsná, 2) potřebuje rychle doplnit energii, 3) potřebuje kvalitně regenerovat.

Markéta nazvala svou značku Love Your Life. Miluj svůj život – to vyjadřuje to, jak se sama začala díky úspěšnému podnikání cítit. Je báječné vědět, že děláte správnou věc. Vím, co tyčinky obsahují a že všechno v nich lidskému tělu prospívá. Vím, že se ničemu nezpronevěřuji, nepochybuji o kvalitě vlastní práce a výsledek se prostě musel dostavit. Stačí, aby člověk jednou ochutnal, a vrací se nejen sám, ale i s dalšími zákazníky.“

Rádi učíme jednoduchému podnikání. V jednoduchém podnikání, které směřuje přímo na cíl, nejde prohrát. Markéta už ví, co znamená „win-win situace“, úspěch na všechny strany. Spokojení jsou zákazníci, prodejci, ona a její první spolupracovnice. Stačilo mimo jiné umět produkt správně nacenit. 50gramová tyčinka stojí 35 Kč, přičemž každá čtvrtá tyčinka je zdarma. Maminky tak berou balíček po 4 a mají pro své děti zdravou svačinku na 4 dny zajištěnou za 105 Kč. Nebo jim za stejnou cenu zabalit raději litrovku coly?

Markéta mohla dodnes sedět v zaměstnání. Vyčítat si, co jí a proč se nehýbe. Ale stačilo pochopit, že stejný problém nemá sama.

Každý máme nějaký problém, ve kterém nejsme na světě ojedinělí. Místo hlavy v dlaních si stačí těmi samými dlaněmi zatleskat a proplesknout se – vždyť to je příležitost, kterou má smysl využít. Nejen kvůli sobě. Ale i kvůli jiným.

Podívejte se na své dlaně. Uměly by neskutečné věci. Tak proč je necháváte v nečinnosti?

Zdroj: firstclass.cz  (zkráceno)

Chcete zkusit změnit svůj život ?  Vaše cesta může začít právě zde: